A Case Study - IT Outsourcing of the Korea Development Bank

산업은행: 금융 IT 아웃소싱 - 공동협력으로 안전한 문을 연다

  • Kang, Ju-Young (Division of e-Business, School of Business Administration, Ajou University) ;
  • Lee, Jae-Kyu (KAIST Graduate School of Management)
  • 강주영 (아주대학교 경영대학 e비즈니스학부) ;
  • 이재규 (한국과학기술원 테크노경영대학원)
  • Published : 2005.12.31

Abstract

The Korea Development Bank promoted a total outsourcing for IT operation in 1999 for the first time in the banking industry. The Korea Development Bank became the center of public attention because the most banks were unwilling to take an outsourcing with external sources for the reason of financial operation accidents, securities, and threats of strikes. After the introduction of the total IT outsourcing, the Korea Development Bank has continuously diagnosed the problems of the IT outsourcing and adopted various proper complements for the enhancement of the IT outsourcing. As the result of the enhancement, the IT outsourcing of the Korea Development Bank marched into the joint liability operation period after going through the outsourcing operation period and the co-operation period. The joint liability operation which is the most leading outsourcing system which is adopted by the Korea Development Bank for the first time in the banking industry. Through the joint liability operation, the Korea Development Bank could accept the most up-to-date IT, concentrate internal manpower on the core capability, and secure flexibility of manpower. Also, the bank changed the relationship between the bank and the external sources from the one-sided relationship between a producers and a consumer to the joint liability relationship on which both sides are responsible for the operation, and could integrate the internal capacity with the professional know-how of the external IT outsourcing company. In this paper, we testified the soundness and validity for the worries of banks about the total IT outsourcing with external sources. And, we arranged the advantages and outcomes of the total IT outsourcing with external sources compared to the IT outsourcing with internal sources. Moreover, we expect that we can improve the closed financial IT outsourcing industry structure and raise the world competitive power of domestic IT outsourcing companies by correcting wrong ideas on the IT outsourcing with external sources.

산업은행은 1999년 제1금융권으로는 최초로 IT 운영에 대한 전체 아웃소싱을 추진하였다. 대부분의 은행들이 금융사고와 보안, 그리고 파업에 대한 위험 등을 이유로 타회사 방식 아웃소싱을 꺼리는 상황에서 산업은행의 이러한 시도는 많은 주목을 받았다. 이후 산업은행은 끊임없이 아웃소싱의 문제점들을 진단하고 이를 개선하기 위하여 다양한 보완책을 강구하였다. 이러한 개선의 결과로, 산업은행의 IT 아웃소싱은 외주 운영기와 공동 운영기를 지나 금융권 IT 아웃소싱 최초로 타 은행에 비해 선구적인 아웃소싱 방식인 책임운영 체제를 갖추게 되었다. 책임운영을 통해 산업은행은 최신의 향상된 IT 수준을 얻고 내부 인력을 핵심역량에 집중시키며 부족 인력의 즉시 수급이 가능하게 되어 유연성을 확보할 수 있었다. 또한, 외주업체와의 관계를 공급자와 수요자의 일방적 관계로 설정하지 않고 함께 책임지는 책임 운영 방식 체제로 전환함으로써 자체 보유역량과 IT 전문업체의 노하우를 통합할 수 있게 되어 IT 아웃소싱의 순기능을 활용할 수 있게 되었다. 이와 같은 산업은행의 IT 아웃소싱 사례를 살펴봄으로써 일반적으로 타 회사 방식 아웃소싱에 대해 갖고 있는 우려가 현실적인 것인지, 혹은 극복될 수 있는 것인지를 확인하고, 자회사 방식의 아웃소싱에 비해 어떤 장점들을 갖고 있으며 어떤 성과를 보이고 있는지 정리하였다. 뿐만 아니라, 타 회사방식 아웃소싱에 대한 잘못된 견해들을 바로잡음으로써 폐쇄된 금융 IT 아웃소싱 시장의 구조를 개선하고 국내 IT 아웃소싱 업체의 국제 경쟁력을 제고할 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. 김영찬, '금융 IT 아웃소싱 추진전략: 한국산업은행 사례를 중심으로', KAIST-AIM 제21기 정보전략보고서, 2005. 2
  2. 김용관, '국내외 IT 아웃소싱 사례', Information Industry, June 2004, pp.28-33
  3. 남기찬, '아웃소싱의 현황과 전망', IT Outsourcing Leaders' Forum, Marcus Evans Conference, 2004
  4. 남기찬, 'IT 아웃소싱의 국내외 시장 동향', 시사컴퓨터, 2003
  5. 백인형, '세계IT 아웃소싱 시장 현황 및 전망', Information Industry, June 2004, pp.23-27
  6. 이재규, 강주영(KAIST), '국내은행 IT Outsourcing 설문조사', March 2005
  7. 장병환, '금융기관의 IT 아웃소싱 동향과 전망', 지급결제와 정보기술, 2004
  8. 전기식(삼성금융연구소), '2005년 금융환경 전망', 2005년 금융환경 전망
  9. 정부연, '전세계 IT 아웃소싱 시장 현황', 정보통신정책, 제16권, 제7호, pp.40-44
  10. 조선영, 'IT 아웃소싱: 기회와 도전', 시장이슈 보고서
  11. 함유근(건국대학교), '정보화와 금융경제', IT의 사회 . 문화적 영향 연구: 21세기 한국 메카트렌스 시리즈, 정보통신정책연구원, Feb. 2004
  12. Bunmi Cynthia Adeleye, Fenio Annansingh, Miguel Baptista Nunes, 'Risk Management practices in IS outsourcing: an investigation into commercial bnaks in Nigeria', Internation Journal of Information Management, Vol. 24, Oct. 2003, pp.167-180
  13. Hugh McDonald 'Canadian Imperial Bank of Commerce' EDS, Oct. 2004
  14. Jerome Barthelemy, 'The Hard and Soft Sides of IT Outsourcing Management', European Management Journal, Vol. 21, No. 5, Oct. 2003, pp.539-548 https://doi.org/10.1016/S0263-2373(03)00103-8
  15. 'Commonwealth Bank of Australia (CBA)' EDS, 12/2003
  16. 'EDS in the Banking Industry', EDS, 11/2004
  17. 'How outsourcing is being used to change the structure of financial services', Shaping the Future, EDS, 2005