Internet Use of Adolescents according to their Life Content and Type

청소년 생활시간의 내용과 유형에 따른 인터넷 이용

  • Na, Young-Joo (Dept. of Fashion & Textile Design, College of Human Ecology, Inha University) ;
  • Hwang, Jin-Sook (Division of Clothing & Textiles, NITRI, Konkuk University) ;
  • Lee, Eun-Hee (Dept. of Consumer, Child & Family Studies, College of Human Ecology, Inha University) ;
  • Koh, Seon-Ju (Seoul Women's Foundation Program Director) ;
  • Park, Sook-Hee (Dept. of Liberal Arts, Hyupsung University)
  • 나영주 (인하대학교 생활과학대학 의류디자인) ;
  • 황진숙 (건국대학교 차세대혁신기술연구원 의상학과) ;
  • 이은희 (인하대학교 생활과학대학 소비자 아동) ;
  • 고선주 ((재)서울여성 교육사업부) ;
  • 박숙희 (협성대학교 교양학부)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

This study groups the life content of adolescents according to their time spent during the week and compares their internet use. The data were collected from 2210 middle and high school students, including their life content and hours, and various internet factors such as self-evaluated internet addiction, internet support, internet experience, chatting subjects and the type of internet service. Adolescents were divided into five groups: TV-oriented group, computer-oriented group, peer-oriented group, self-study group and extracurricular institution group. The purpose of internet use, internet experience, chatting subjects, negative aspects of internet and internet addiction were different by adolescents' group type. The peer-oriented group had the highest real self image as opposed to the cyber self image and trusted other's words on the internet. The TV-oriented group had the lowest trust in the internet. The computer-oriented group received the highest internet support and internet experiences, but didn't use the internet for the purpose of information search. The self-study and extra-curricular institution groups used the internet the least, used it to solve stress and were interested in school circles on the internet.

Keywords

References

  1. 관계마케팅(2003). SK커뮤니케이션즈의 싸이월드, http://dbsearch.yahoo.co.kr/tr. 자료검색일 2005.2.20
  2. 권이종, 김문조, 김선업, 곽인종(1994). 10대 청소년의 생활세계. 삼성복지재단. 149
  3. 김현경(2002). 청소년의 대중문화수용에 관한 연구. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문
  4. 김혜원(2001). 청소년들의 인터넷 중독현상: 인터넷 중독의 현황파악과 관련변인분석. 청소년학연구, 8(2), 91-117
  5. 송명준, 김신희, 구훈정, 권정혜(2002). 인터넷 중독이 일상생활에 미치는 영향: 세 명의 사례를 중으 로. 고려대학교, 심리검사 및 상담연구, 5
  6. 윤영민(2001). 사이버공간의 청소년 행동: 정책개발을 위한 이론적 탐색. 청소년학연구, 8(2), 199-228
  7. 윤재희(1998). 인터넷 중독과 우울, 충동성, 감각추구 성향 및 대인관계의 연관성. 고려대학교 대학원 석사학위논문
  8. 이동혁(1999). 청소년의 사이버 문화 실태조사. 청소년의 사이버문화. 서울 한국청소년 상담원. 청소년 상담문제 연구보고서, 37
  9. 이소영(2000). 게임의 중독적 사용이 청소년의 문제해결 능력 및 의사소통에 미치는 영향. 고려대학 교 대학원 석사학위논문
  10. 이숙, 남윤주(2004). 청소년의 친구관계와 인터넷 사용에 따른 인터넷 중독. 대한가정학회지, 42(3), 1-16
  11. 청소년상담원(1994). 청소년시간 및 정신에너지관리-기초연구-
  12. 한국 간행물 윤리위원회(2000). 사이버 공간에서의 청소년 행동특성 연구
  13. 한국사회조사연구소(2004). www.ksrc.or.kr. 자료검 색일 2005.2.20
  14. 황상민(2000). 사이버공간에 또 다른 내가 있다. 김영사: 서울
  15. 황진숙, 이은희, 나영주, 고선주, 박숙희(2004). 청소년의 가족 및 학교 관련요인에 다른 사이버 행 동. 대한가정학회지, 42(11), 223-235
  16. Griffiths M. D. (1999). Internet addiction. The Psychologist, 12(5), 246-250
  17. Pearl, D., Bouthilet, L., & Lazar, J. (1982). Television and behavior, ten years of scientific progress and implication for the eighties. Washington DC: US Government Printing Office
  18. Young K. S. (1999). Internet addiction: Symptoms, evaluation and treatment, Innovations in Clinical Practice, http://netaddiction.com/articles/symptoms.htm. 자료검색일 2002.2.20