초록
gCRM(geographical Customer Relation Management; 지리적 고객 관계 관리)이란 기업 마케팅 방법으로 사용되던 고객관계관리(CRM)방법론에 지리정보시스템(GIS)이 접목된 새로운 방법론을 말한다. 본 연구에서는 gCRM을 소개하고 기업 사례연구를 통하여 gCRM에서 고객세분화 활용사례를 소개 하고자 한다. gCRM을 이용하면 고객들의 세분화한 특성을 시각적으로 비교 분석 할 수 있어 효과적인 마케팅 전략을 수립할 수 있다.
Geographical Customer Relationship Management (gCRM) is an integrated solution of Geographic Information System (GIS) and Customer Relationship Management (CRM). In gCRM, GIS is used to show multi-dimensional analytical results of customer information geographically. When customer information is geographically presented, more valuable information appears. In this research we briefly introduce gCRM and show real examples of customer segmentation applied to company.