Aesthetic Characteristics of 'Movement' Expressed in Modern Fashion

현대 패션에 표현된 움직임의 미적 특성에 관한 연구

  • 박운경 (인천대학교 패션산업학과)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

The purpose of this study is to analyze the aesthetic characteristics of 'movement' expression in modern fashion(1910-2004) based on a study of modern fine arts which adopted 'movement' element in their work. In this study the meaning of movement was defined as motion, changing position and transformation. Literature survey through books and research papers and demonstrative study with fashion collection photos were undertaken. The results wert as follows ; 1) Kinetic art, optical an, light kinetic art and technology art such as video and computer art have adopted 'movement' element in their work. 2) The plasticities of 'movement' fine arts were identified as mutual penetration, increase of visibility, use of non-traditional materials and dynamism. The internal meanings were identified as expansion of aesthetic experience and the concept of fine art, optimistic attitude on technology, spectator participation and integration of art and life. 3) The 'movement' expression in modern fashion was distinctively found in 1910s-20s(avant-garde fashion), 1960s (kinetic and optical art fashion) and mid 1990s to 2004 (techno-cyber fashion). 4) The plasticities of the 'movement' expression in modern fashion were identified as non-definition, use of non-traditional materials, dynamism. The internal meanings were identified as expansion of aesthetic experience and the concept of dress, optimistic attitude on technology, playfulness through participation. In conclusion, the expression of 'movement' in modern fashion has optimistic viewpoint on the development of modern society and is one of the interesting design points which will be pursued in the fellowing years.

Keywords

References

  1. 이상례, 임영자 (1993). 현대 의상에 나타난 움직임의 표현성. 복식, 20, pp. 125-135
  2. 임영자, 이현숙 (1995), 현대 의상에 표현된 OP ART 의 조형성, 복식, 24, pp. 143-155
  3. 김정애 (1996), 20세기 후반에 나타난 테크노 사이버 패션에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  4. 이인성 (1996). 일상적으로 의복에 사용되지 않는 소재와 테크닉에서 살펴본 의상창작과 예술. 한국의류학회지, 20(19), pp. 197-206
  5. 이수아 (1998) . 유토피아적 미래패션 제안을 위한 사이버 패션 연구. 청주대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김현수, 양숙희 (1999) . 사이버펑크 패션의 미의식 시뮬라크르 개념을 중심으로, 복식문화학회지, 7(5). pp. 104-121
  7. 박샛별 (2000). 복식에 있어서 장식적 디자인에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  8. 이민선 (2004) 포스트모던 사회의 패션에 표현된 옵아트. 복식, 54(5), pp. 155-166
  9. 국립국어 연구원 표준국어대사전. 자료검색일 2005. 7 1. 자료출처 http://www.korean.go.kr
  10. 네이버 국어사전, 자료 검색일 2005. 7, 자료출처 http://krdic.naver.com/krdic.php
  11. 야후 영어 사전. 자료 검색일 2005. 7. 1. 자료출처 http://kr.dic.yahoo.com
  12. 루돌프 아른하임. 김춘일 역 (1987) 미술과 시지각. 서울: 홍성사. pp. 386-401
  13. Bradley (2003). The fashion of architecture. Oxford, New York : Berg, pp, 95-96
  14. 네이버 용어사전. 자료검색일 2005, 7. 1, 자료출처 http://terms.naver.com
  15. Rickey, George. 윤난지 역 (1991) 키네틱 아트, 서울: 열화당, p. 9
  16. Lynton, Nobert. 윤난지 옮김 (1997), 20세기의 미술. 서울: 예경, pp. 96-97
  17. 네이버 백과사전, 자료검색일 2005. 7. 2, 자료출처 http://100.naver.com
  18. Atkins, Robert. 박진선 역 (1994). Art speaks. 서울: 시공사, pp. 87-89
  19. Popper, Frank. 박숙영 옮김 (1999), 전자시대의 예술, 서울: 예경, p. 13
  20. Moszynska, Anna. 전혜숙 옮김 (1998), 20세기 추상 미술의 역사. 서울: 시공사, p. 182
  21. Popper, Frank. 박숙영 옮김 (1999), 전자시대의 예술. 서울: 예경, pp. 20-26
  22. Atkins, Robert. 박진선 역 (1994). Art speaks. 서울: 시공사, p. 110
  23. 네이버 백과사전, 자료검색일, 2005. 6. 1, 자료출처http://100.naver.com
  24. Feldman, E.B. 김춘일 역 (1982) 미술의 구조적 이해. 서울: 열화당, p. 97
  25. 윤난지 (1990). 움직이는 미술에 관한 연구 -확장된 작품 개념을 중심으로-. 이화여대미술사학과 박사학위논문, pp. 2-4
  26. 유로 현대미술 연구회 (2002). 현대미술 속으로. 서울 : 도서출판 예경, p. 181
  27. Barrett, Cyril. 정미희 역 (1987). 옵아트. 서울: 미진사, p. 69
  28. Moszynska, Anna. 전혜숙 옮김 (1998), 20세기 추상 미술의 역사 서울: 시공사, p. 182
  29. Popper, Frank. 박숙영 옮김 (1999), 전자시대의 예술. 서울: 예경, p. 29
  30. Popper, Frank. 박숙영 옮김 (1999), 전자시대의 예술. 서울: 예경, p. 34
  31. Popper, Frank. 박숙영 옮김 (1999), 전자시대의 예술. 서울: 예경, p.92
  32. 윤난지 (1990). 움직이는 미술에 관한 연구 -확장된 작품 개념을 중심으로-. 이화여대미술사학과 박사학위논문, p.8
  33. 김복희, 김화숙 (1980). 현대무용테크닉. 서울: 금강 p. 74
  34. Moszynska, Anna. 전혜숙 옮김 (1998), 20세기 추상 미술의 역사. 서울: 시공사, p. 178
  35. Barrett, Cyril. 정미희 역 (1987). 옵아트. 서울: 미진사, p. 22
  36. Popper, Frank. 박숙영 옮김 (1999), 전자시대의 예술. 서울: 예경, p. 92
  37. 유로 현대미술 연구회 (2002). 현대미술 속으로. 서울 : 도서출판 예경, pp. 231-235
  38. 유로 현대미술 연구회 (2002). 현대미술 속으로. 서울 : 도서출판 예경, p.182
  39. Edward Lucie-Smith. 김춘일 역 (1990), 현대미술의 흐름. 서울: 미진사, p. 196
  40. 유로 현대미술 연구회 (2002). 현대미술 속으로. 서울 : 도서출판 예경, pp. 227-229
  41. Barrett, Cyril. 정미희 역 (1987). 옵아트. 서울: 미진사, p. 36
  42. Crispolli, Enrico (1997). Art & fashlon(Biennale di Firenze). D.A.P./Skira editore, p.42
  43. Mulvey Kate & Richards Melissa (1998), Decades of beauty, Checkmark Books. p. 143
  44. Valerie Mendes. Amy de la Have, 김정은 역 (2003). 20세기 패션, 서울: 시공사, p.186
  45. 정흥숙 (2001). 서앙복식 문화사. 서울: 교문사, p. 390
  46. 조명숙 (1999), 테크노의 폭풍속으로. 보그 코리아
  47. Mulvey Kate & Richards Melissa (1998), Decades of beauty, Checkmark Books, p, 191
  48. Eun-Kyong Park Min-Ja Kim(2001), Technology Images in the 20th Century Fashion, International Journal of Costume. Vol.1. pp.163-174
  49. Delong, Marilyn. 금기숙 역(1997). 복식조형을 보는 시각. 서울: 도서출판 이즘
  50. 박신의 (2002). 멀티미디어 아티스트, 라즐로 모흘리나기. 서울: 디자인하우스. p. 60
  51. Carol Strickland. 김호경 옮김 (2000). 클릭, 서양미술사, 서울 : 예경, p. 289
  52. Carol Strickland. 김호경 옮김 (2000). 클릭, 서양미술사, 서울 : 예경, p. 308
  53. 존 G. 핸하르트 기획. 권영진, 우정아, 수잔나 오 역 (2000) 백남준의 세계. 서울: 삼성 미술관. p. 250
  54. Popper. Frank. 박숙영 옮김 (1999). 전자시대의 예술, 서울: 예경. p. 115
  55. Crispolti, Enrico (1997), Art & Fashion(Biennale di Firenze). New York: D.A.P./Skira editore, p. 47
  56. Baudot. Francois (999). A century of fashion. London: Thames & Hudson. p, 198
  57. Buxbaum. Gerda (1999). Icons of fashion. munich. London. New York: Prestel Verlag. p. 90
  58. Fashion News. Vol.54. 1999. p. 41
  59. (좌)Braddock. Sarah E. (1999), Nylon. Baltimore: Johns Hopkins University Press. p. 158. /(우) www.firstview.com
  60. Braddock. Sarah E. (1999). Nylon. Baltimore: Johns Hopkins University Press. p. 168
  61. Quinn. Bradley (2002). Techno fashion. Berg. p. 117
  62. (좌) www.firstview.com/(우) www.firstview.com
  63. Caroline Evans. Fashion at the edge. Yale University Press. 2003. p. 288
  64. Harold Koda (2001). Extreme Beauty. the body transformed. New York: The Metropolitan Museum of Art. p. 134