Abstract
An important factor influencing the robustness of the Internet is the end-to-end TCP congestion control. However, the congestion control scheme of TCP Reno, the most popular TCP version on the Internet, employs passive congestion indication. It makes the network congestion worse. Brakmo and Peterson proposed a congestion control algorithm, TCP Vegas, by modifying the congestion avoidance scheme of TCP Reno. Many studies indicate that Vegas is able to achieve better throughput and higher stability than Reno. But there are three unfairness problems in Vegas. These problems hinder the spread of Vegas in the current Internet. In this paper, in order to solve these unfairness problems, we propose a new congestion control algorithm called TCP NewVegas. The proposed NewVegas is able to solve these unfairness problems effectively by using the variation of the number of queued packets in a bottleneck router. To evaluate the proposed approach, we compare the performance among NewVegas, Reno and Vegas. Through the simulation, NewVegas is shown to be able to achieve throughput and better fairness than Vegas.
인터넷의 안정성에 영향을 미치는 요소로 종단간에 이루어지는 TCP 혼잡제어가 있다. 현재 인터넷의 주요 TCP 버전인 Reno가 사용하는 수동적인 혼잡제어 방법은 네트워크의 혼잡을 심화시키는 원인이 된다. 그러나 이러한 Reno의 문제점을 개선하기 위해 제안된 Vegas는 Reno에 비해 우수한 성능을 가짐이 이전의 관련 연구에서 증명되었음에도 불구하고 세 가지 심각한 불공정성 문제를 가지고 있기 때문에 범용적으로 사용되지 못하고 있다. 본 논문에서는 이러한 Vegas의 문제점을 보완하기 위해서 기존의 Vegas 혼잡제어 알고리즘을 개선한 새로운 TCP NewVegas 혼잡제어 알고리즘을 제안한다. 제안한 NewVegas는 병목구간 라우터에서 큐잉되는 패킷의 편차를 사용하여 기존 Vegas의 불공정성 문제를 효과적으로 해결한다. 제안한 알고리즘의 성능을 검증하기 위해 NewVegas와 Reno 및 기존의 Vegas를 비교하는 실험을 수행하였다. 실험 결과를 통해서 제안한 NewVegas가 기존 Vegas의 혼잡제어 방법에 비해 우수한 성능을 보일 뿐만 아니라, Vegas의 불공정성 문제도 크게 개선되었음을 확인할 수 있었다.