Factors that Need to be Overcome for Successful Integrated Marketing Communication

통합적 마케팅 커뮤니케이션의 성공적 실행을 위해 극복해야 할 요인에 대한 고찰

  • Park, Jae-Jin (Dept. of Communication, Pusan Notional University)
  • 박재진 (부산대학교 신문방송학과)
  • Published : 2005.11.14

Abstract

How to facilitate Integrated Marketing Communication (IMC)? An approach to answer this question is to identify an organization's internal and external barriers to IMC and then to resolve them. Eight dimensions emerged from the factor analysis of the barrier items: organizational structure problem, department ego, lack of database, difficulty in analyzing effectiveness, lack of perception on consumer-oriented communication, increasing dependency on an agency, lack of agencies' expertise on IMC, and fear of budget reductions. With regression analyses, this study found that 'organizational structure problem' and 'lack of perception on consumer-oriented communication' were negatively related to IMC and that 'department ego', 'lark of perception on consumer-oriented Communication', 'organizational structure problem', and 'fear of budget reductions' were negatively related to the expectation of IMC usefulness. The findings indicate that organizations surveyed stay at a low level of IMC and urgently needs to resolve internal barriers rather than external ones in order to enhance IMC.

IMC 실행을 촉진시키기 위한 방법은 무엇인가? 이러한 의문에 답하기 위한 하나의 접근방법은 IMC 성장을 저해하는 기업의 내/외적 문제점들을 찾아내어 해결하는 것이다. 본 연구는 탐색적 요인분석을 통해 8개의 방해요인(조직구조문제, 부서간 이기주의, 데이터베이스 미흡, 효율성분석의 어려움, 고객중심 커뮤니케이션 인식부족, 대행사의존증가, 대행사의 전문성결여, 예산삭감우려)을 추출하였으며, 이들 요인들 중 IMC 실행정도에는 조직구조문제와 고객중심 커뮤니케이션 인식부족에 대한 해소가 그리고 IMC에 대한 유용성지각에는 부서간 이기주의, 고객중심 커뮤니케이션 인식부족, 예산삭감우려에 대한 해소가 유의미한 영향을 미친다는 것을 밝혀냈다. 조직의 규모(예, 매출액 및 마케팅 커뮤니케이션 비용)에 따른 IMC 실행정도의 차이는 존재하지 않았지만 IMC에 대한 유용성지각에 있어서는 고 매출액 집단이 저 매출액 집단에 비해 보다 긍정적인 것으로 나타났다. 결과에 근거하여 이론적 및 실무적 함의가 논의되었다.

Keywords