A Study on the HDTV Programming of Three Major Terrestrial Broadcasting Systems

지상파방송 3사의 HDTV프로그램 편성에 관한 연구

  • Yu, Sae-Kyung (Division of Media Studies, Ewha Womans University) ;
  • Kim, Mi-Ra (Dept. of Mass Communications, Graduate School of Ewha Womans University)
  • 유세경 (이화여대 언론홍보영상학부) ;
  • 김미라 (이화여대 대학원 신문방송학과)
  • Published : 2005.05.09

Abstract

In this study, the problems In the current HDTV programming strategies were critically inquired into and reform measures were sought through in-depth interview with HDTV programming staff and program directors of the three major terrestrial broadcasting systems that are in their fourth year of HDTV broadcasting, and through analysis of the characteristics of HDTV programming. The analysis of this study showed that the time allocated to HDTV programs far exceeded the thirteen hours per week set by the Korean Broadcasting Commission. However, the percentage of HDTV programs broadcasted during the prime time was low, which as a result, limited the opportunity for the audiences to experience HDTV. furthermore, the low percentage of programs such as documentaries, sports, movies, etc. that are preferred by early adopters and through which the features of HDTV including high quality of picture, wide screen, etc. can be fully applied and shown did not appear to help in accelerating the popularization of HDTV In order to improve these problems, despite their having to bear the initial production costs, the broadcasting systems must come up with an aggressive strategies for the programming of documentaries, sports programs and dramas in order to strengthen the competitiveness in HDTV production and secure future adopters, and together with this, full support from the policy planning authorities and companies manufacturing electric home appliances, the other leaders in DTTB(Digital Terrestrial Television Broadcasting) transition, are necessary in order to promote the production of HD contents.

본 연구에서는 HDTV방송 4년째를 맞고 있는 국내 지상파TV 3사의 HDTV프로그램 편성관계자와 제작PD와의 심층인터뷰, HDTV 편성 특성에 관한 분석을 통해서 HDTV 편성상의 문제점을 비판적으로 고찰하고, 활성화 방안을 모색해 보았다. 먼저 편성상의 특징을 살펴본 결과 방송위원회가 규정한 주당 13시간 이상의 시간량을 훨씬 초과해서 편성하고 있는 것으로 나타났다. 그러나, 주시청시간대의 HDTV 편성비율이 낮아 수용자들이 HDTV를 경험할 수 있는 기회가 제한되고, 고화질, 광폭화면 등 HDTV의 특성을 구현할 수 있고, 조기 수용자(early adopter)들이 선호하는 다큐멘터리, 스포츠, 영화 등의 편성비율이 낮다는 점에서 HDTV 확산에 도움을 주지 못하고 있는 것으로 보인다. 이를 개선하기 위해서는 방송사들이 초기 제작비 부담이 있더라도 HDTV 제작에 관한 경쟁력 강화와 향후 수용자 확보를 위해서 다큐멘터리나 스포츠, 드라마에 대한 적극적인 편성전략을 모색해야 하며, 지상파TV 디지털전환의 또 다른 주체인 정책당국과 가전업체의 HD콘텐츠 제작 활성화를 위한 적극적 지원이 요구된다.

Keywords