A Study on the Reliability Quality Testing Model of Game Software

게임 소프트웨어의 신뢰성 품질 평가 모델에 대한 연구

  • Published : 2005.08.01

Abstract

Computer are being used in an increasingly wide variety of application areas, and their correct operation is often critical for business success and humasn safety. Developing high quality software products is therefore of prime important. The recent game software become popular, so we are interest in the game software testing. According to the kinds of game software, because it has the different characters, so game software testing is very difficult. According to enviroment change, Recently, online game is popular, so online game trade in the world market. In the company, developers try to develop the reliable game software. But we can experience many fault of game software in spite of the beta testing. Especially, Testing is very difficult on the game software because of various environment and functionality. We tried the survey for game user. In this paper, we study the quality testing metric of game software fault basis on the ISO/IEC 9126. Also, we consist of the check list of game software a point of view user. It apply for the reliability testing metrics of ISO/IEC 9126.

컴퓨터가 여러 분야에 사용되어지고 그들의 정확한 운영이 종종 사업의 성공과 인간의 안전에 결정적이다. 높은 품질의 소프트웨어를 개발하는 것은 상당히 중요하다. 최근 게임이 대중화 되어지면서 게임 소프트웨어의 평가에 대한 관심이 높아지게 되었다. 게임 소프트웨어는 다양한 장르에 따라서 다소의 특징적인 면이 다르기 때문에 게임 소프트웨어를 평가 하는데는 상당한 어려움이 있다. 환경변화로 인해서 온라인 게임은 널리 대중화 되었다. 현재 온라인 게임 소프트웨어는 해외 시장을 개척하고 있다. 회사에서는 개발된 제품에 대하여 베타테스트를 거쳐서 좀더 신뢰성이 높은 제품을 개발하려고 최선을 다하고 있으나 몇 개월간의 베타테스트를 거친 제품도 사용자 측에서는 사용 중 다양한 오류들을 경험하게 된다. 게임의 경우는 게임 환경과 기능성에서 오는 오류가 다양하므로 이것을 평가하기에는 어려움이 많다. 본 연구에서는 게임 소프트웨어를 평가하는데 있어서 경험하게 되어지는 환경적인 요인과 기능적인 오류를 점검하여 품질평가 메트릭에 적용하는 방법에 대하여 연구하였다. 사용자 관점에서 설문조사를 실시하였으며 설문조사 결과를 종합분석하여 게임 소프트웨어의 버그 체크리스트 작성하였다. 또한 버그체크리스트를 품질 평가 메트릭에 적용하였다. ISO/IEC 9126을 기준으로 품질평가모델을 구성하였으며 특히 신뢰성에 대한 평가를 정량화 하기 위해서 버그체크리스트는 IS0/IEC 9126의 신뢰성 평가 메트릭에 적용하는 방안을 제시하였다.

Keywords