Another discovery in the technology-based classroom : Joy's Similar Quadrilaterals

테크놀로지 환경에서의 수학적 발견 탐구학습 : Joy의 닮은 사격형

  • Published : 2005.09.01

Abstract

Along with the continual debate relating to the use of technology, especially since LOGO in 1980, technology has always been the issue to the society of mathematics education about what is the role of technology in teaching and learning, how it can facilitate for the better understanding of learners, especially what we can do more with it comparing to the traditional teaching and learning environments. Here I propose a way of using technology[GSP] for creative exploration, which makes it possible to extend our knowledge that leads to new discovery.

1980년 LOGO 이후로 테크놀로지의 활용에 대하여 논의가 지속되어 왔다. 교수학습 상황에서의 테크놀로지의 역할은 무엇인지, 테크놀로지가 학습자들의 효과적인 이해를 위해서 어떤 역할을 학습자들에게 제공할 수 있는지, 그리고 특히 전통적인 교수학습 상황과는 달리 테크놀로지를 활용하여 과거에는 할 수 없었던 수학학습이라든지 또는 우리가 현재 가지고 있는 지식의 확장을 가능하게 한다는 측면에서의 논의가 수학교육계에서는 늘 있어 왔다. 본 논문은 테크놀로지를 활용하여 우리의 지식을 확장하여 탐구를 배경으로 하여 새로운 수학적 지식의 발견의 한 실례를 소개하고 탐구를 중심으로 한 수학학습에 대하여 논한다.

Keywords