Comparison on Effects of Face-to-face Reading Discussion and Web-based's

면대면 독서토론과 웹기반 독서토론의 효과 비교

  • Published : 2005.09.01

Abstract

The purpose of this study is to compare the reading effects of face-to-face reading discussion with those of web-based leading discussion. For doing this, 1 made experimental processes: firstly, to select two discussion methods(face-to-face and web-based) on the reading discussion, secondly to apply each of those methods to experimental groups(2 classrooms, 72 middle school students). The results were that there were no differences from both discussion methods in the understanding the book, in the performance degree on discussion process among higher level groups, but the web-based reading discussion model had an impact on the attitude degree of the reading discussion, the preference degree of reading, the attendance degree of reading discussion, and especially, in the lower level groups, the web-based reading discussion method was better for the attendance degree of leading discussion, the attitude of reading discussion than the face-to-face reading discussion.

본 연구는 중학교 독서토론을 위한 수업으로서 면대면 독서토론수업과 웹에 기반을 둔 독서토론수업의 수업효과를 비교하기 위한 것이다. 이 연구를 위하여 첫째, 두 가지 독서토론 방법(면대면 독서토론, 웹기반 독서토론)을 선정했으며 둘째, 1개 중학교 2개 학급의 72명을 실험대상으로 하였다. 연구의 결과는 학업수준이 높은 학습자들에 있어서 내용 이해도 토론절차의 수행정도에는 큰 차이가 없었으며 독서토론에 대한 태도 독서에 대한 선호도, 참여 도에서는 웹기반 독서토론수업모형이 더 효과적이었으며 특히, 학업수준이 낮은 학습자의 경우 독서토론 참여도, 독서토론에 대한 태도에서 웹기반 독서토론수업모형이 더 효과적인 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 권낙원. 토의 수업의 이론과 실제. 서울 : 현대교육출판, 1996
  2. 김경일. 독서교육론. 서울 : 일조각, 1980
  3. 김승환. "독서토론의 활성화를 위한 독서자료 활용에 관한 연구." 한국도서관. 정보학회지, 제35권, 3호(2004. 9)
  4. 김영희. 책읽기를 좋아하는 아이로 키우는 부모의 지혜. 서울 : 아침나라, 2005
  5. 김옥숙. 웹기반 토론수업에서 토론유형. 학습자의 성격유형, 학업성적 수준이 참여도와 학업성취도에 미치는 영향. 석사학위논문, 동아대학교 대학원, 2001
  6. 권정희. 독서능력 향상을 위한 독서토론 프로그램 개발 및 적용 연구. 석사학위논문, 건국대학교 사회과학대학원, 교육행정학과, 2000. 8
  7. 교육인적자원부. 한국교육학술정보원. 2004 교육정보화백서. 서울 : 한국교육학술정보원, 2004
  8. 도스토예프스키. 죄와벌, 안희웅 역. 서울 : 삼성출판사. 2003
  9. 대구광역시교육청. 토론으로 다지는 책읽기. 대구 : 대구광역시교육청, 2001
  10. 박지웅. "영어활용능력 향상을 위한 채팅시스템." 한국컴퓨터정보학회논문지, 제8권, 제3호(2003)
  11. 변우열. "지식정보화사회에 있어서 독서교육활성화 방안,." 한국도서관정보학회지, 제34권, 제1호 (2003)
  12. 서진원. 제7차 교육과정에 따른 학교도서관 활성화 방안에 관한 연구. 석사학위논문, 전북대학교 교육대학원, 2003
  13. 이칭찬, 신민회. 신교육방법 교육공학. 서울 : 동문사, 2000
  14. 임정훈. 웹기반 문제해결학습 온라인 토론 소집단 협동학습전략. 박사학위논문, 서울대학교 대학원 교육학과, 1999
  15. 정문성. "웹기반 사회과 토의수업의 의의." 사회과교육, 제34호(2002)
  16. 진권장 등. "대화와 토의 : 우리 교실에서는 불가능한가? -대화토의 능력향상을 위한 수업모형." 연구보고서. 서울 : 한국교육개발원. 1990
  17. 차경수. 현대의 사회과교육. 서울 : 학문사, 2000
  18. 책 읽는 아이들 연구회. 독서토론을 통한 문학수업. 서울 : 책 읽는 아이들 연구회, 2003
  19. 한태영, 김영기. How to lCT: lCT활용 교수. 학습 및 자료 개발 연구, 2003, 11. [인용 2005. 7. 17]
  20. Dilton.J.T. 토론학습의 이론과 실제, 김정효 역. 서울 : 교육과학사, 1998
  21. Perrolle,J. A. "Computer-mediated conversation." Phi Kappa Phi Journal, Vol.71, No.3(1991)
  22. Dubrovsky,V. Kissler,S. & Sethna,,B.N."The Equalization Phenomenon Status : Effects in Computer-Mediated and Face to Face Decision-making Groups." Human-Computer Interaction, Vol.6(1991), pp.119-146
  23. Hare Paul Alexander. Handbook of Small Group Research. N.Y. : Free Press, 1962