A Study on Satisfaction of the Academic Library User Service

대학도서관의 이용자 만족도에 관한 연구

  • 유양근 (강남대학교 인문학부 문헌정보학)
  • Published : 2005.09.01

Abstract

The purpose of this study is identify users satisfaction for an academic library in order to investigate problems in academic library management and to create library development strategies. This study, also, includes relative functions between academic education and academic libraries. Research method for this study is occupied a survey for undergraduate students in K University Results of the survey can be regarded as users needs and can used for fundamental data and an assessment measure in order to develop an academic library operation plan.

본 논문에서는 대학교육과 대학도서관의 상호 관련적 기능을 고찰하고 대학도서관의 운영상의 문제점과 발전계획을 수립하기 위하여 K 대학 학부생을 표본 집단으로 하여 설문지를 통하여 이용자 만족도를 조사 분석하였다. 만족도에 나타난 내용은 이용자의 요구사항의 달성도로 보고 대학도서관 개선책을 모색하는 기초 자료로 활용할 수 있도록 하였으며 대학도서관의 발전적 운영계획을 세우는데 중요한 평가척도로 활용할 수 있도록 하였다.

Keywords

References

  1. 곽동철. 대학도서관 진단을 통한 정책 방향 로드맵 작성 방안 연구(시안). 도서관 사서 행정직 워크숍. 서울 : 한국대학교육협의회, 2005. 9
  2. 김상일. "CRM 개념에서 활용까지." LG 주간경제(2000.10)
  3. 김용근. "대학도서관이 당면하고 있는 현실적인 문제." 한국도서관 정보학회지, 제34권, 제2호, (2003, 6), p.304
  4. 오동근 외. 도서관 정보쎈터의 고객만족 경영. 서울 : 태일사, 2004. pp.66-67
  5. 유병장. "고객만족을 위한 공공도서관 평가지표에 관한 연구." 한국 도서관 정보학회지, 제35권, 제3호 (2004, 9), pp.3-4
  6. 유양근. "도서관 CRM 시스템의 효율적 추진에 관한 연구." 한국도서관 정보학회지, 제35권, 제3호, (2004, 9), pp.254-255
  7. 윤희윤. 대학도서관 경영론. 서울 : 태일사, 2002. pp.34-36
  8. 이병묵. 대학도서관. 서울 : 한국도서관협회. 1978. pp.230-235
  9. 이용재. "대학도서관의 전략적 계획 수립에 관한 연구." 한국도서관 정보학회, 제34권, 제3호 (2003, 9)
  10. 한국도서관협회. 도서관 정보관리편람. 서울 : 한국도서관협회, 1994. p.14
  11. 한국문헌정보학회. 문헌정보학의 이해. 서울 : 한국도서관협회, 2004. pp.386-387
  12. 한상완 외. "미래형 대학도서관 모형 개발연구." 한국문헌정보학회지, 제29집(1995, 12), p.106
  13. Hernon, Peter and John R. Whitman, 도서관 정보쎈터의 고객만족경영, 오동근 외 역. 서울 : 태일사, 2004. pp. 21-25
  14. Millson, Christopher M. and Vanaja Menon. "Customer Expectations : Concepts and Reality for Academic Library Services." College & Research Libraries, Vol. 56, No.1 (January, 1995)
  15. Turban, Efraim and R. Relly Rainer, 정보기술의 이해, 정덕훈 외 역. 서울 : 교보문고, 2002. pp.21-22
  16. University of Maryland Libraries, Ljbraries Mission (College Park, Md),
  17. Zweizig, D. L. "Tailoring measures to fit your services," In: Katz, B. and Fraley, R. A. ed. Evuluation of Reference Services. N. Y. : Haworth Press, 1985