청소년의 과학적 소양 향상을 위한 문제해결 모형 개발 연구

Problem-Solving Model to Improve Scientific Literacy of Youth

  • 발행 : 2005.09.01

초록

본 연구의 목적은 미래 과학지식사회의 주역인 청소년의 과학에 대한 이해와 활용능력을 높이는 과학적 소양의 향상 방안을 제시하는 것이다. 과학적 소양은 현대사회에서 꼭 필요하다는 주장이 많은 지지를 받고 있으며, 이에 따라 국내외에 다양한 프로그램이 개발되고 있다. 특히 미국의 '프로젝트 2061'은 과학적인 프로세스를 통하여 문제 해결력을 키워 평생학습을 유도하려는 것으로 모든 미국인들이 과학, 수학, 기술영역의 소양을 함양하도록 지원하고 있다. 청소년의 과학적 소양 향상을 위해서는 과학에 대한 호기심과 흥미를 유발하는 정보서비스뿐만 아니라 학교 수업과 연계된 콘텐트 개발이 무엇보다 중요하다. 또한 과학적 문제 해결력을 배양하기 위한 단계별 문제해결 프로그램의 개발이 필요하며, 과학정보 소양으로 통합된 교육과 연구가 진행되어야 한다.

This study aims to find methods to improve the scientific literacy of the youth, which comprise the group who will lead the upcoming era of knowledge and science. To do this, the study focuses on improving the youth's understanding of science and their ability to utilize it. It is widely recognized that scientific literacy Is highly essential in this era of scientific revolution and innovations. Accordingly, various kinds of programs are being developed in Korea and other countries. In particular, 'Project 2061' is designed to enable a permanent learning system by improving problem-solving ability through the scientific process. This system plays an Important role In supporting the Americans' Pursuit of Increased literacy in the fields of science, mathematics, and engineering. To improve the scientific literacy of young people, content development in relation with school courses as well as information services that arouse Interest and curiosity In the field of science is very important. In addition, It is necessary to develop a problem-solving program by stages. Further studies focusing on methods of improving scientific literacy of the youth are recommended.

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