Problem-Solving Model to Improve Scientific Literacy of Youth

청소년의 과학적 소양 향상을 위한 문제해결 모형 개발 연구

  • Published : 2005.09.01

Abstract

This study aims to find methods to improve the scientific literacy of the youth, which comprise the group who will lead the upcoming era of knowledge and science. To do this, the study focuses on improving the youth's understanding of science and their ability to utilize it. It is widely recognized that scientific literacy Is highly essential in this era of scientific revolution and innovations. Accordingly, various kinds of programs are being developed in Korea and other countries. In particular, 'Project 2061' is designed to enable a permanent learning system by improving problem-solving ability through the scientific process. This system plays an Important role In supporting the Americans' Pursuit of Increased literacy in the fields of science, mathematics, and engineering. To improve the scientific literacy of young people, content development in relation with school courses as well as information services that arouse Interest and curiosity In the field of science is very important. In addition, It is necessary to develop a problem-solving program by stages. Further studies focusing on methods of improving scientific literacy of the youth are recommended.

본 연구의 목적은 미래 과학지식사회의 주역인 청소년의 과학에 대한 이해와 활용능력을 높이는 과학적 소양의 향상 방안을 제시하는 것이다. 과학적 소양은 현대사회에서 꼭 필요하다는 주장이 많은 지지를 받고 있으며, 이에 따라 국내외에 다양한 프로그램이 개발되고 있다. 특히 미국의 '프로젝트 2061'은 과학적인 프로세스를 통하여 문제 해결력을 키워 평생학습을 유도하려는 것으로 모든 미국인들이 과학, 수학, 기술영역의 소양을 함양하도록 지원하고 있다. 청소년의 과학적 소양 향상을 위해서는 과학에 대한 호기심과 흥미를 유발하는 정보서비스뿐만 아니라 학교 수업과 연계된 콘텐트 개발이 무엇보다 중요하다. 또한 과학적 문제 해결력을 배양하기 위한 단계별 문제해결 프로그램의 개발이 필요하며, 과학정보 소양으로 통합된 교육과 연구가 진행되어야 한다.

Keywords

References

  1. 한국교육과정평가원, PISA 2003 결과 분석 연구-수학적 소양, 읽기 소양,과학적 소양 수준 및 배경변인 분석(서울 : 한국교육과정평가원, 2004), pp.152-154
  2. 신동희, 노국향. "우리나라 학생들의 과학적 소양 성취도." 한국과학교육학회지, 제22권, 제1호(2002. 3), pp.76-92
  3. AAAS Project 2061, [cited 2005. 3. 11]
  4. National Science Education Standards, [cited 2005. 6. 20]
  5. NSES Science Content Standards, [cited 2005. 6. 20]
  6. 한국교육과정평가원, PISA 2003 결과 분석 연구-수학적 소양, 읽기 소양,과학적 소양 수준 및 배경변인 분석(서울 : 한국교육과정평가원, 2004), pp.142-143
  7. A. B. Champagne, and B. E. Lovitts, "Scientific Literacy : A Concept in Search of Defination." In A. B. Champagne, B. E. Lovitts and B. J. Callinger(Eds), This Year in School Science. Scientific Literacy (Washington, DC : American Association for the Advancement of Science, 1989), pp.1-14
  8. M. Shortland, "Advocating Science : Literacy and Public Understanding." Impact of Science on Society, Vol.38, No.4(1988), pp.305-416
  9. G. Thomas and J. Durant, "Why should We Promote the Public Understanding of Science?" In M. Shortland (ed), Scientific Literacy Papers(Oxford : Department for External Studies, University of Oxford, 1987), pp.1-14
  10. J. D. Miller, "Scientific Literacy : A Conceptual and Empirical Review," Daedalus, Vol.112, No.2(1983), pp.29-48
  11. R. C. Laugksch and P. E. Spargo, "Development of A Pool of Scientific Literacy Test-item Based on Selected AAAS Literacy Goals," Science Education, Vol.80, No.2(1996), pp.121-143
  12. 한국교육과정평가원, PISA 2003 결과 분석 연구-수학적 소양, 읽기 소양,과학적 소양 수준 및 배경변인 분석(서울 : 한국교육과정평가원, 2004), pp. i - ii
  13. AAAS Project 2061. [cited 2005. 3. 11]
  14. Science for all Americans, [cited 2005. 6. 20]
  15. Benchmarks for Science Literacy, [cited 2005. 6. 20]
  16. Design of Scientific Literacy, [cited 2005. 6. 20]
  17. Atlas of Science Literacy, [cited 2005. 6. 20]
  18. Resources for Science Literacy, [cited 2005. 6. 20]
  19. Blueprints for Reform, [cited 2005. 6. 20]
  20. Project 2061 Textbook Evaluation, [cited 2005. 6. 20]
  21. National Science Education Standards, [cited 2005. 6. 20]
  22. ACRL. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. [cited 2005. 3. 10]
  23. 고영만, "정보교육의 문화적 담론," 한국문헌정보학회지, 제35권, 제3호 (2001, 9), pp.79-92
  24. P. S. Breivik, Information Literacy for the Skeptical Library Director, [cited 2005. 4. 15]
  25. ACRL. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. [cited 2005. 3. 10]
  26. Ann Grafstein, "A Discipline-based Approach to Information Literacy," The Journal of Academic Librarianship, Vol.28, No.4(2002), pp.197-204
  27. 김순희, "학문분야. 주제별 정보소양 교육을 위한 국가 정보소양 기준과 프로그램의 비교분석에 관한 연구," 정보관리, 제4집(2005, 2), pp.103-134
  28. Jennifer Laherty, Promoting Information Literacy for Science Education Programs. 2000, [cited 2005. 4. 15]
  29. 사이언스올 홈페이지, [cited 2005. 4. 11]
  30. LG사이언스랜드 홈페이지, [cited 2005. 5. 10]
  31. NSDL-The National Science Digital Library Home page, [cited 2005. 3. 13]
  32. SMETE Digital Library Home page, [cited 2005. 3. 20]
  33. The MASSIVE database Home page, [cited 2005. 4. 15]
  34. HowStuffWorks Home page, [cited 2005. 3. 15]
  35. Bjg6 : An Information Problem-Solving Process, [cited 2005. 4. 10]