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Asymmetric distributed multi server architecture for efficient method of client connection process at online game servers

온라인게임 서버에서의 효율적인 클라이언트 접속 처리를 위한 비대칭 분산형 다중 서버 구조

  • 황도연 (전북대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 이남재 ((주)다이스넷 엔터테인먼트) ;
  • 곽훈성 (전북대학교 전자정보공학부)
  • Published : 2005.08.01

Abstract

The online game system could be largely divided into two parts: servers and clients. Clients accesses to a game server and analyzes the packets transmitted from a server. A game server manages users information and database. U a game server allows a new client to access the server to execute a game, it should accept the access request of the new client maintaining the online connection of the existing users. In this paper, we compare Process method and Thread method within the multiple jobs process methods of a server. Then we propose an asymmetric distributed multi server architecture that is adequate to asymmetric distributed architecture that is widely applied to most game servers. The proposed asymmetric distributed multi server architecture includes login server, game server, communication server and database server to perform its own feature independently. Comparing its other architectures, it shows better performance economically and technically. Especially it improves the stability and expandability of a server.

온라인 게임 시스템은 크게 서버와 클라이언트 두 부분으로 나누어 볼 수 있다. 클라이언트는 게임 서버와의 접속 그리고 서버로부터 전송되는 패킷 분석 등의 역할을 하며, 게임 서버는 사용자 정보와 데이터베이스 둥의 관리를 수행한다. 특히 게임 서버는 새로운 클라이언트가 게임을 수행하기 위해 서버로의 접속을 허용할 경우 기존에 연결된 사용자와의 온라인 연결을 유지하면서 새로운 클라이언트의 접속 요청을 받아들여 야 한다. 본 논문에서는 서버의 다중 작업 처리를 위한 방법 중 프로세스(Process) 방법과 쓰레드(Thread) 방법의 처리 형태를 비교한 후, 현재 대부분의 게임 서버에 적용되어 있는 비대칭 분산형 구조에 적합한 비대칭 분산형 다중 서버 구조를 제안하였다. 제안한 비대칭 분산형 다중 서버 구조는 서버의 기능을 로그인 서버, 게임 서버, 통신 서버, 데이터베이스 서버 형태로 세부적으로 분리하여 각각의 기능을 독립적으로 수행한다. 따라서 다른 구조들과 비교하였을 경우 경제적, 기능적으로 더 나은 성능을 보이며 특히 서버의 안정성과 확장성이 향상되었다.

Keywords

References

  1. 이남재 '온라인롤플레잉 게임을 위한 FULL 3D 맵 관리방법에 관한 연구' 박사학위논문 전북대학교 2003. 8
  2. 2004 대한민국 게임백서, 문화관광부 한국게임산업개발원, pp.65-81, 2004.6
  3. 2003 대한민국 게임백서, (재)한국게임산업개발원, pp.66-75, 2003. 6
  4. 2002 대한민국 게임백서, (재)한국게임산업개발원, pp.28-39, 2002. 4
  5. 이남재, 곽훈성, 온라인 RPG의 시리즈 시나리오(캠페인)를 위한 분산형 게임 서버 적용방법, 한국게임학회 2002년 동계학술 대회 논문집, pp.353-357, 2002. 1