Journal of the Korean School Mathematics Society (한국학교수학회논문집)
- Volume 8 Issue 2
- /
- Pages.249-271
- /
- 2005
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
A study on the step branch's feedback in teaching for mathematic s underachiever
수학 학습부진아 지도에서 단계 분기의 피드백에 관한 연구
- Seo Jong-Jin ;
- Byun Du-Won (Kongju National University, Institute of Sc. Edu) ;
- Kim Yung-Seok (Graduate School of Dankook University) ;
- Kim Seung Dong ;
- No Young Soon ;
- Park Dal-Won ;
- Kim Yung-Hwan (Kongju National University, Department of Math. Edu)
- Published : 2005.06.01
Abstract
The study was aimed to show effects of the newly step branch's feedback models on the mathematics underachievers' mathematics achievement and attitude toward the mathematics, extent of self-check. The subject are 26 mathematics underachievers in the End grade of H middle school located in Taejeon. They were divided into an experimental group and a control group, and the attribution disposition. Experiment group was provided step branch's feedback and control group was provided general formative' feedback. The duration of the treatment was over a period of six weeks. The result of study, the step branch's feedback was effects for increasing he mathematics achievement and attitude toward the mathematics than the general formative' feedback(p<.05). In addition, the step branch's feedback group had better extent of self-check than the general formative' feedback.
본 연구는 단계 분기의 피드백이 수학 학습부진아의 수차 성취도, 수학에 대한 태도, 자기점검 정도에 미치는 효과를 규명하는데 목적을 두었다. 이 연구의 대상은 대전에 소재한 H중학교 2학년 수학 학습부진아 23명을 대상으로 실험집단과 비교집단으로 구분하였다. 실험 집단에는 단계 분기의 피드백을 실시하였고, 비교 집단은 일반적인 형성평가의 피드백을 실시하였다. 연구기간은 6 주 동안 이루어졌다. 연구 결과, 단계 분기의 피드백 집단이 일반적인 형성평가 집단에 비하여 수학 성취도와 수학에 대한 태도에 유의한 효과(p<.05)가 있었으며, 자기점검 정도에서도 더 향상이 되었다.
Keywords