A Study on Critical Success Factors of Electronic Commerce

전자상거래의 주요 성공요인에 관한 연구

  • 김정열 (오산대학 컴퓨터정보계열)
  • Published : 2005.07.10

Abstract

The internet is not simply a new technology that businesses are adopting to reduce their costs of operations and increase revenues. It is literally transforming the way business work. Electronic commerce refers generally to all forms of transactions relating to commercial activities. This research was conducted to identify the critical success factors of electronic commerce. In this study it is found that price and customer service are very important to increase customer satisfaction and intention to repurchase. In addition, the result of this study shows that (1) ease of use, (2) transaction efficiency and (3) qualify assurance are very important to increase customer satisfaction. And, the result of this study shows that (1) ease of use and (2) security are very important to increase intention to repurchase.

인터넷의 급속한 성장은 시장의 개념적 패턴에 변화를 주게 되었으며, 전자상거래의 급속한 발전으로 이어지고 있다. 국내외 전자상거래 시장이 급격히 발전함에도 불구하고 전자상거래의 성공요인에 관한 연구는 실제 미흡한 상태로 전자상거래에서 소비자들의 만족도와 재구매의도에 유의한 영향을 미치는 주요 성공요인을 규명하는 것은 전자상거래를 추진${\cdot}$운영하고 있는 기업의 전략수립에 매우 유용한 일이라 판단된다. 본 연구결과 가격과 고객서비스, 사용편리, 거래효율성, 품질보증이 전자상거래 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌으며, 재구매의도에는 가격과 고객서비스, 사용편리, 보안이 유의한 영향을 미치는 것으로 규명되었다.

Keywords