An Exploratory Investigation of On-line Organizational Structure Design for the E-Commerce Firm

전자거래기업에서의 온-라인 조직구조 설계방안에 관한 연구

  • Published : 2005.02.01

Abstract

This paper focused on exploratory testing the organizational management area by examining conceptualized relationships between e-commerce usage type and organizational structure. The research model consists of three e-commerce usage type such as buy-side, internal, sell-side activities and four organizational structure dimensions like decentralization, specialization, formalization, and administration intensity. An interview and an e-mail survey of managers were used to obtain information on the variables relevant to e-commerce activities and organizational structure. The data resulted in response from 58 companies. Major findings of this research are summarized as follows: buyer related e-commerce activities is positively relate to the administrative intensity and the specialization, internal process is positively relate to the formalization, while customer related e-commerce is directly relate to the decentralization and the specialization in terms of organizational management.

본 연구는 기업의 전자거래 활용유형을 조직관리 관점에서 이해하는 것이고 서로 다른 유형의 전자거래 활동이 정보시스템 및 네트워크 중심의 조직설계 도메인(domain) 구조에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 이해하고 전자거래 유형별 조직관리의 차이존재 여부를 검증한다. 본 연구모델은 기업의 전자거래 활동유형을 세 가지 즉, 구매측면, 내부, 그리고 판매측면으로 구분하여 조직관리 특성요인들 즉, 분권화, 공식화, 전문화, 통합화와의 구성개념들로 구성되었으며 다중회귀분석에 의한 탐색을 위해 58개 업체들로 받은 설문을 활용하였다. 본 연구를 통해 밝혀진 전자거래 유형별 조직의 특성과 역량을 올바르게 이해하고 온-라인 관점에서 업무프로세스 통합의 기본요소들인 조직구성원의 권한부여와 역할의 구성과 같은 조직설계 및 관리 요인에 대하여 방향설정을 제시할 수 있다는 점에서 본 연구가 시사하는 바가 있다고 본다.

Keywords