이동 멀티미디어 서비스에 대한 구매의사 결정구조에 관한 연구

A Study on the Purchase Decision Structure of Mobile Multimedia Service

  • 남대경 (한국정보통신대학교 IT 경영학부) ;
  • 전효리 (한국정보통신대학교 IT 경영학부) ;
  • 최문기 (한국정보통신대학교 IT 경영학부)
  • 발행 : 2005.07.01

초록

본 논문은 이동 중에 혹은 무선을 기반으로 하여 장소에 구애받지 않고 쉽게 인터넷을 사용하거나 멀티미디어 컨텐츠를 사용할 수 있는 서비스를 이동 멀티미디어 서비스라 정의하고 문헌조사와 전문가 의견 수렴을 통해 이동 멀티미디어 서비스 구매요인을 도출하였고 설문조사를 통해 구매요인 계층화 및 구매요인의 중요도를 살펴보았다. 분석결과 첫째, 이동 멀티미디어 서비스의 구매요인으로는 비용, 품질 측면이 외부요인보다 중요한 것으로 나타났다. 둘째, 이동통신, 초고속 인터넷 서비스와는 달리 품질보다는 비용을 중요시하는 것으로 나타났다. 셋째, 사용요금의 적절성이나 단말기 비용 등의 직접적인 비용이 요금제 차별화 등의 간접적 비용보다 중요한 것으로 나타났다. 넷째, 이동성, 컨텐츠 등의 서비스가 갖는 핵심적 특성이 맞춤 서비스 등의 부가적인 특성보다 중요한 것으로 나타났다.

In this paper, mobile multimedia service is defined as a service which is used for Internet or multimedia contents without regard to place in the mobile or wireless environment. The purpose of this paper is to search consumer's purchase decision factors by means of literature review and expert's opinion and to analyze a purchase decision structure and its weight. Some implications were found. Firstly, mobile multimedia service purchase factors relating to cost and quality are more important than external causes. Secondly, cost is more important than quality, that is different from result of mobile telecommunication and high-speed Internet service. Thirdly, direct effect such as pertinent charging and terminal price is more important than indirect effect such as pricing differentiation. Finally, main features of service such as mobility and contents are more important than additional characteristics such as personalized service.

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