Effects of Shopping Value, Fashionb Shopping Mall Attributes, Emotions and Purchasing Intention on Purchasing Behavior in Internet Fashion Shopping Malls

인터넷 패션 쇼핑몰에서 쇼핑가치, 인터넷 패션 쇼핑몰 속성, 감정 및 구매의도가 구매여부에 미치는 영향

  • Park, Eun-Joo (Division of Clothing and Textile, Dong-A University) ;
  • Kang, Eun-Mi (Division of Clothing and Textile, Dong-A University)
  • 박은주 (동아대학교 의상섬유학부) ;
  • 강은미 (동아대학교 의상섬유학부)
  • Published : 2005.07.01

Abstract

The purposes of this study were 1) to examine the conceptual structure of shopping value, fashion shopping mall attributes and emotions related to internet shopping, 2) to compare between hedonic consumers and utility consumers of fashion shopping mall attributes, emotions and purchasing intention and 3) to investigate the effects of shopping value, fashion shopping mall attributes, emotions and purchasing intention on purchasing behavior in internet fashion shopping malls. Data were obtained from 423 internet fashion shopping mall consumers who have bought products or visited an internet fashion shopping mall. The data were analyzed by using factor analysis, Cronbach's alpha, t-test and discriminant analysis. The results showed that shopping values perceived by internet fashion shopping mall consumers consisted of two factors: Hedonic value and Utility value. Internet fashion shopping mall attributes were composed of Visual information, Loading speed, Space composition, Product assortment, Checkout service and Help desk. Emotions were composed of Excitement Confidence, Displeasure and Uneasiness. There results demonstrated that hedonic consumers were more likely to perceive the factors of fashion shopping mail attributes, to experience various, emotions and to have more purchasing intention than utility consumers. Additionally, the findings suggest that shopping value is important in predicting the purchasing behavior of consumers' at internet fashion shopping malls. They gave insights into the promotion development of internet fashion shopping malls. Implications are drawn for the information useful to consumer behavior researchers and retailers of internet fashion shopping malls.

Keywords

References

  1. 권순천(2002). 서비스 품질이 쇼핑가치, 고객만족 및 고객충성도에 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  2. 김미숙, 김소영(2001). 인터넷 패션 쇼핑몰에 대한 소비자의 만족.불만족 영향요인. 한국의류학회지, 25(7), 1353-1364
  3. 김상희(1994). 쇼핑시 경험하는 감정적 요인이 소비자 만족, 매장태도 그리고 재방문의사에 미치는 경향에 관한 연구. 울산대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김시월, 박배진, 박혜령(2004). 소비자의 라이프스타일과 인터넷 쇼핑몰에서의 상품별 구매횟수 관계 연구. 한국의류산업학회지, 6(2), 184-194
  5. 김정아(1997). 의복사용과정에서 성과평가와 감정적 경험이 만족과 재구매의도에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김용만, 김동현(2001). 인터넷 쇼핑몰 특성에 의한 쇼핑가치와 고객유지에 관한 연구. 한국마케팅과학회, 8, 61-87
  7. 김지영, 박재옥(2002). 쇼핑가치 추구집단에 따른 의류제품 구매후 만족에 관한 연구. 한국의류학회지, 6(3/4), 548-559
  8. 박용찬(2000). e-비지니스 파워. 서울: 시그마인사이트점, 130-132
  9. 박은주, 소귀숙(2000). 의류제품 구매시 감정적 요인이 구매행동에 미치는 영향. 한국의류학회지, 24(3), 361-372
  10. 박현희, 구양숙(2001). 인터넷 패션 쇼핑몰의 감성요소와 화면구성요소 만족도에 따른 포지셔닝 맵. 한국의류산업학회지, 3(4), 330-336
  11. 박혜정(2003). 대행 인터넷 쇼핑몰에서의 해외 패션 제품에 대한 구매의도: 구매경험자와 무경험자의 차이 연구. 한국의류학회지, 27(8), 892-903
  12. 서문식, 김상희(2002). 성별에 따른 인터넷 쇼핑상황에서의 감정적 반응이 쇼핑행동에 미치는 영향. 한국마케팅과학연구, 9, 101-128
  13. 안민영(1999). 사이버 쇼핑이용자의 의류쇼핑성향에 따른 의류제품 및 가상점포평가기준에 관한 연구. 한양대학교 대학원 석사학위논문
  14. 최영준(2001). 인터넷 쇼핑몰 매장환경이 소비자의 쇼핑가치 및 구매의도에 미치는 영향. 충남대학교 대학원 석사학위논문
  15. 홍금희(2004). 소비자의 인터넷 쇼핑 구매경험과 기술 준비성이 인터넷 의류 쇼핑시 위험지각과 만족도에 미치는 영향. 한국의류산업학회지, 6(1), 93-101
  16. 황정민(2000). 점포이미지와 쇼핑시 감정이 충동구매와 쇼핑가치지각에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  17. 황진숙(2003). 인터넷 위험지각 집단의 의복추구혜택, 인터넷 쇼핑 태도 및 구매의도. 한국의류학회지, 27(7), 746-757
  18. 2004년 8월 사이버 쇼핑몰 통계조사결과, 인터넷통계정보검색시스템, 자료검색일 2004, 10, 29, 자료출처 http://isis.nic.or.kr
  19. 작년 패션 관련 인터넷 거래 9천333억원 규모, 한국 섬유신문, (2005, 2, 16). 자료검색일 2005, 2, 26, 자료출처 http://www .ktnews.com/news
  20. Babin, B. J., Darden, W. R., & Griffin, M. (1994). Work and/or fun: Measuring hedonic and utilitarian shopping value. Journal of Consumer Research, 20(March), 644-656 https://doi.org/10.1086/209376
  21. Bloch, P. H., & Richins, M. L. (1983). Shopping without purchase: An investigation of consumer browsing behavior. Advances in consumer Research, 10, 389-393
  22. Engel, J. E., Blackwell, R. D., & Miniard, P. W. (1990). Consumer Behavior, 6th ed., IL., dryden Press
  23. Gardner, M. P. (1985). Mood states and consumer behavior: A critical review. Journal of consumer Research, 12(december), 281-300 https://doi.org/10.1086/208516
  24. Hoffman, D. L., & T. P. Novak (1996). Marketing in hypermedia computer mediated environments: Conceptual foundations. Journal of Marketing, 60(3), 50-68 https://doi.org/10.2307/1251841
  25. Holbrook, M. B., & Hirschman, E. C. (1982). The experiential aspects of consumption: consumer fantastics, feeling, and fun. Journal of Consumer Research, 4, 132-140
  26. Jones, M. A. (1999). Entertaining shopping experiences: An exploratory investigation. Journal of Retailing and Consumer Service, 6, 129- 139 https://doi.org/10.1016/S0969-6989(98)00028-9
  27. Mano, H., & R. L. Oliver (1993). Assessing the dimensionality and Structure of the consumption experience: evaluation, feeling, and satisfaction. Journal of Consumer Research, 20, 451-466 https://doi.org/10.1086/209361
  28. Novak, T. P., Hoffman, D. L., & Yung, Y. F. (1998). Measuring the flow construct on online environments: A structural modeling approach, http://ecommerce.vanderbilt.edu/papers
  29. Palmer, J. W., & Griffith, D. A. (1998). An emerging model of web site design for marketing. Communications of the ACM, 41, 45-51
  30. Spriller, P., & Gerald L. Lohse (1998). A classification of internet retail stores. International Journal of Electronic Commerce, 2(2), 29-56
  31. Terry, L. C., Christopher, L. C., Joann, P., & Stephen, C. (2001). Hedonic and utilitarian motivations for online retail shopping behavior. Journal of Retailing, 77, 511-535 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00056-2
  32. Vijayasarathy, L. R., & Jones, J. M. (2000). Intentions to shop using Internet catalogues: Exploring the effects of product types, shopping orientations, and attiudes toward computers. Electronic Markets, 10(1), 29-38 https://doi.org/10.1080/10196780050033953
  33. Wakefield, K. L., & Barnes, J. (1996). Retailing hedonic consumption; a model of sales promotion of leisure service. Journal of Retailing, 72(2), 409-427 https://doi.org/10.1016/S0022-4359(96)90021-4
  34. Yoo, C., Jinghee, P., & D. J. Macinnis (1995). The effects of store characteristics and in-store emotional experiences on store attitudes. Journal of business Research
  35. Zeithaml, V. A., Parasuraman, A., & Malholtra A.(2000). A conceptual framework for understanding e-servicequality: implication for future research and managerial prastise. Marketing science Institute, 1-46