A Validation Study for the Practical Use of Screening Scale for Potential Drug-use Adolescents(SPDA)

청소년 약물사용 잠재군 선별척도(SPDA) 활용을 위한 타당화 연구

  • Published : 2005.08.31

Abstract

This paper is a result from validation study for SPDA(A Screening Scale For Potential Drug-use Adolescents) created in 2003 and newly developed during 2004. SPDA aims to screen adolescents in their early stage of drug-use and to help practitioners make a preventive approach for the adolescents. 4307 junior and senior high school students were selected as primary research subjects by stratified and quota sampling methods. 305 adolescents on probation were also selected as a comparison group and asked to answer the same questionnaire. Reliability for SPDA recorded 0.914, which proved to be better than previous year's (0.898). Exploratory and confirmatory factor analyses to test construct validity proved that SPDA could be divided into 7 factors and that each factor structure of SPDA could be a proper measurement model with high level of fitness and factor loadings. Discriminant analysis to test predictive validity confirmed that SPDA could classify the adolescents excellently by the frequency of drug-use, with hit ratio of 86.6 percent(78.8% and 87.4% for junior and senior high school students respectively). For concurrent validity test, Hare Home Self-Esteem Scale, Hare School Self-Esteem, Zuckerman-Kuhlman Sensation-seeking Scale were employed to find correlation with SPDA and all the three scales had significant Pearson correlation coefficients with SPDA. Known-groups validity test indicated that SPDA had an adequate power to classify out adolescents on probation from those in schooling, with a hit ratio of 71.8 percent. Cut-off point to detect adolescents with high risk of substance use was 77, which indicated approximately T score, 55 (0.5 SD), satisfying sensitivity, specificity, and efficiency criteria.

이 논문은 2003년에 개발된 SPDA(A Screening Scale For Potential Drug-use Adolescents)의 타당성검증을 위한 2차년도 연구결과이다. SPDA는 청소년들의 약물사용에 대한 조기 예방적 개입을 위한 선별도구로서 활동을 그 목적으로 한다. 연구를 위한 조사대상자는 전국에 재학중인 중 고등학생(n=4,307)으로서 층화표집과 할당표집으로 선발되어 SPDA와 관련척도에 대하여 응답하였으며, 비교집단으로 전국 보호관찰청소년(n=305)들도 동일한 조사에 참여케 하였다. 타당화의 주요한 내용은 신뢰도, 내용타당도, 구성타당도, 기준관련타당도, 동시타당도 등을 검증하는 것이었다. 연구 결과, 척도의 신뢰도는 Cronbach 알파계수 0.914를 나타냈다. 구성타당성을 위한 탐색적 요인분석 결과 SPDA는 개인특성, 문제행동, 부모의 문제와 약물경험, 부모와의 관계, 음주환경과 태도, 약물사용환경과 태도 등 7가지 요인으로 나뉘었고, 확인적 요인분석결과는 모형적합도 지수, 요인부하량을 검토할 때 SPDA의 각 요인구조가 적합도가 높은 측정모델로 입증되었다. 그리고 기준관련 타당도를 검증하기 위한 판별분석에서는 본 척도의 분류 적중률이 86.6%(중학생 78.8%, 고등학생 87.4%)로 나타나 적절한 예측타당도를 가지고 있음을 확인할 수 있었다. 동시타당도에서는 "Hare Home Self-Esteem Scale", "Hare School Self-Esteem", "Zuckerman-Kuhlman Sensation-seeking scale" 세 척도와 모든 영역의 상관계수가 유의미한 값을 보여주었다. 또한 SPDA 총 약물사용에 대한 잠재군과 비잠재군(일반중고생)에 대해 유의미한 변별력을 가지고 있었다. 실제적 활용을 위해 잠재군을 분류할 수 있는 절단점으로 T-점수(+0.5SD)를 이용하였으며 잠재 약물사용군으로 분류될 수 있는 대상은 총 점수 77점 이상일 경우였다.

Keywords