A Study of the Causal Relationships between Social Work Education and Advocacy: The Mediating Effect of Social Work Values

사회복지 가치를 매개로 한 사회복지 교육과 옹호 태도 및 전략의 인과관계 분석

  • Published : 2005.11.30

Abstract

The purpose of this study is to examine the Korean social workers' level of social work values and advocacy(attitudes and strategies) and to verify the relations among social work education, social work advocacy and social work values by examining whether social work education influences social work advocacy and social work values, and whether social work values affect social work advocacy. Further, this study wishes to confirm not only the direct effect that social work education has on social work advocacy, but also how social work education indirectly influences social work advocacy through social work values as a mediator. The research of this study was conducted on 242 social workers who have obtained social worker licenses and are currently working in the community centers. As survey tools, this study utilized social work advocacy attitudes, social work advocacy strategies, outcomes of social work education, social work values, self-esteem and locus of control. Collected data were analyzed by using SPSS/PC+ 12.0 for descriptive analysis, Pearson's correlation, reliability analysis, exploratory factor analysis and multiple regression. The research hypothesis was established according to the analysis method of the testing mediation of Baron & Kenny (1986) in order to examine whether social work values intervene between social work education and social work advocacy. The results of the hypothesis test confirm that social work values on the social level serve as a mediator variable.

본 연구는 사회복지 교육이 사회복지 가치의 형성과 사회복지 옹호실천에 어떠한 영향을 미치는가를 살펴보았다. 또한 사회복지 옹호실천에 대한 사회복지 교육의 직접효과뿐 아니라 사회복지 가치를 매개로 한 간접효과를 검증함으로써 사회복지 옹호 실천에 있어서의 사회복지 가치의 중요성을 보여주고 있다. 조사대상자는 2004년에 서울과 경기지역의 사회복지관에서 근무하고 있는 242명의 사회복지사이며, 조사도구로는 사회복지 옹호태도, 사회복지 옹호전략, 사회복지 교육성과, 사회복지 가치, 자존감, 통제소재 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/PC+ 12.0을 사용하여 기술통계분석, 피어슨의 상관관계, 신뢰도 분석, 요인분석, 다중회귀분석을 통한 경로분석을 실시하였다. 본 연구는 사회복지옹호실천을 높이기 위해서는 인간행동과 사회환경, 실천론, 정책론, 조사론 및 실습 등의 기본적 방법론을 충실히 하는 것과 사회적 차원의 사회복지가치의 함양이 중요하다는 것을 실증적으로 보여주었다는 데에 의의가 있다. 또한 기존에 이루어지고 있는 사회복지 교육과정의 전반적인 재검토와 개인적 차원에 머무르고 있는 사회복지 가치의 체계를 사회적 차원으로 확대하고자 하는 방향성을 제시하였다는 데에 의의가 있다.

Keywords