The Structure of Knowledge Management Capability and Its Impact on Organizational Performance

지식 관리 역량의 구조 및 기업 성과에 미치는 영향에 대한 연구

  • Lee, Jae-Nam (School of Business IT, Kookmin University) ;
  • Lee, Jang-Hwan (Knowledge Management Center, Consulting Division, Samsung SDS)
  • 이재남 (국민대학교 비즈니스 IT학부) ;
  • 이장환 (삼성SDS 컨설팅부문 지식관리센터)
  • Published : 2005.11.30

Abstract

What the structure of knowledge management capability (KMC) to improve the organizational performance is an important issue for researchers and practitioners with growing interest in recent years. In this paper, we begin with a deep thinking about the resource-based view and knowledge-based view of the firm applying to knowledge management issues. By exploring the two underlying theories of knowledge management, together with an intensive review and interpretation of existing literatures, we obtain six major dimensions of KMC. We then propose an integrated conceptual model of KMC and its relationship with organizational performance. A PLS analysis of the gathered data from organizations in Korea which already have enterprise-wide knowledge management systems is conducted to validate the proposed model. We discuss several meaningful implications and draw several insightful conclusions surrounding the KMC.

최근 몇 년 동안 연구자들과 실무자들에게 중요한 이슈가 되고 있는 것은 기업의 성과를 향상시키기 위한 지식 관리 역량이 어떠한 구조로 이루어져 있는가 하는 것이다. 본 연구에서는 자원 근간 이론과 지식 근간 이론에 대한 심도 있는 논의를 통해 이 이슈에 대한 답을 찾고자하였다. 이 두 가지 이론들을 바탕으로 지식 관리에 관련된 기존 문헌의 심도 있는 검토와 실무자들과의 인터뷰를 통해 지식 관리 역량의 6가지 중요한 차원들을 도출하였다. 그런 다음, 지식관리 역량의 통합적 개념 모델을 제안하고 이 지식 관리 역량이 기업의 성과와 어떠한 관계가 있는지를 분석하였다. 한국에서 전사적으로 지식 관리 시스템을 도입한 기업들로부터 수집된 자료를 바탕으로 PLS 분석을 실시하여 본 연구에서 제시한 모델을 검증하였다. 이 분석을 통해 실무자들과 연구자들에게 지식 관리 역량에 대한 의미 있는 결과와 향후 보다 효과적인 지식관리에 대한 방향을 제시하였다.

Keywords