Abstract
The efficient preservation and improvement of stock buildings including houses have become a significant national issue coming into the 21st century. The increase rate of new house demands have lessened and the efficient management and usage of old buildings have become more important. However, lacking research on the effects obtained through remodelling and the perception that it is less profitable than reconstruction have interfered with the vitalization of the market. Also, the excessive profit rate contractors insist have caused conflict between the residents and contractor and weakened market stability. This research examines the related codes, the strengths and weaknesses of marketing positioning in apartment remodelling a rational method for analyzing each project and the working process. A survey was performed to investigate preferences and priorities between the business methods in order to obtain advices that can smoothly progress each project and improve overall building quality. Through this study, the flow of remodeling market is elevated reaching the level in advanced nation.
현재 리모델링 시장은 전체 건설시장 규모에 비해 매우 적은 비중을 차지하고 있으나 점차 그 비중은 확대될 것으로 기대한다. 또한 공동주택 리모델링 시장은 자원의 재활용 및 수익성 측면에서도 재건축을 보완할 대체시장으로 부상할 것으로 예상한다. 그럼에도 불구하고 리모델링보다 재건축에 대한 선호도가 높은 이유는 재건축이 리모델링보다 경제성 측면에서 유리할 것이라는 막연한 기대감과함께 리모델링의 구조적 신뢰도 결여, 리모델링 평면의 제약, 리모델링 사업 수행 경험 부족 등에서 그 원인을 찾을 수 있다. 그러나 분석 결과와 같이 실제 사업성 측면에서 리모델링이 유리한 단지가 많을 것으로 예상되는 만큼 사업 주체인 조합에게 합리적인 사업성 분석을 통하여 자산 가치를 높이는 최적의 사업방안을 제시하는 것이 필요하다. 이를 위해 리모델링에 대한 포지셔닝 구축을 통한 합리적인 마케팅 방안 제시가 요구된다고 하겠다.