Abstract
This paper introduces the dynamic control of acceleration lanes at freeway-ramp junctions. The feasibility of operation with flexible length of acceleration lane was tested with most possible traffic conditions. The operational qualify was also evaluated using average speed and total thru-put at both ramp section and freeway section. A CORSIM microscopic simulation model was used to evaluate the operation quality with a variety or volume conditions and three acceleration lanes, each representing different length categories. In addition, tollgate O-D data including travel times were obtained for two sections on the Gyeong-bu Freeway where an effective merging distance has been largely reduced. Its effect was analyzed and compared to the simulation results. Finally, the effects of acceleration lane are discussed and operational improvement at junctions is presented as research findings.
고속도로 합류부의 반복정체는 모든 이의 일상이지만 정체가 발생한 이후에 마땅히 시도할 대책이 없는 것이 작금의 현실이다. 본 연구는 접속부에 혼잡이 발생한 후 상황에 따라 가속차로 길이를 동적으로 제어하여 본선에 대한 상대적인 우월성을 억제함으로써 혼잡구간의 정체를 저감시키는 기법을 제안하고 있다. 가속차로의 동적 제어가 미치는 교통영향 분석을 위해서 car-following 이론에 토대를 둔 미시 모형인 CORSIM을 사용하였으며, 본선의 수요는 LOS D/E로 유지하는 가운데 연결로 수요를 변화시킴으로서 접속부의 혼잡을 점진적으로 연출하고 본선과 가속차로의 운영속도가 역전되는 시점에 가속차로의 유효길이를 축소하는 기능을 구현하였다. 동적 제어의 대상이 되는 가속차로 길이는 세 가지로 제한하였으며 평가척도는 통행시간과 통과교통량으로 하였다. 또 경부고속도로에 신갈 JC서의 유사 운영 결과와 비교를 통해 모의실험 결과를 뒷받침하였다.