Abstract
The purpose of this paper is to develop a method for estimation of reliable path-travel time using data obtained from the toll collection system on freeways. The toll collection system records departure and arrival time stamps as well as the identification numbers of arrival and destination tollgates for all the individual vehicles traveling between tollgates on freeways. Two major issues reduce accuracy when estimating path-travel time between an origin and destination tollgate using transaction data collected by the toll collection system. First, travel time calculated by subtracting departure time from arrival time does not explain path-travel time from origin tollgate to destination tollgate when a variety of available paths exist between tollgates. Second, travel time may include extra time spent in service and/or rest areas. Moreover. ramp driving time is included because tollgates are installed before on-ramps and after off-ramps. This paper describes an algorithm that searches for arrival time when departure time is given between tollgates by a Progressive Iterative Forward and Backward (PIFAB) search method. The algorithm eventually produces actual path-travel times that exclude any time spent in service and/or rest areas as well as ramp driving time based on a link-based procedure.
총연장 3,000km를 바로 눈앞에 두고 있는 우리나라 고속도로는 과거와는 달리 출발/도착지간에 여러 개의 경로가 존재하는 다중경로시대를 맞이하게 되었다. 이에 효과적인 교통량분산을 위한 통행시간정보는 그 어느 때보다도 중요해지고 있다. 본 연구는 고속도로 통행료수납시스템(TCS)으로부터 수집되는 통행시간 자료(즉, TCS 통행시간자료)를 이용해서 고속도로 톨게이트간 경로 통행시간을 산출하는 방법에 관한 것이다. TCS통행시간 자료는 고속도로를 통행한 모든 차량이 경험한 통행시간의 전수자료로서 정확도나 활용도가 매우 높을 뿐만 아니라, 별도의 설비투자가 필요치 않다는 장점을 가지고 있다. 그러나 이는 톨게이트간 출발시각과 도착시각만을 가지고 있어 해당 출발/도착지간에 2개 이상의 경로가 존재하는 경우 어느 경로를 통행한 시간인지 알 수 가 없으며, 더욱이 본선 주행시간외에 휴게소 체류시간, 램프 통행시간 통행요금 정산을 위한 대기시간 등이 포함되어 있어 올바른 경로통행시간 산출이 어렵다는 문제를 가지고 있다. 본 연구에서는 고속도로 톨게이트간 경로통행시간을 산출할 수 있을 뿐만 아니라 각 톨게이트와 센터간 자료통신량을 대폭 줄여줄 수 있는 전진반복 전후방탐색법(PIFAB)을 개발하여 그 이론적인 구조와 실제 적용결과를 살펴보도록 한다.