A Study on the Environmental Consciousness and Behavior of the Consumers in Incheon Area

인천지역 성인소비자의 환경의식과 환경의식적 행동에 관한 연구

  • Sung Young-Ae (Department of Consumer and Child Studies, University of Incheon)
  • 성영애 (인천대학교 소비자아동학과)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

The purposes of the study were to examine the level of environmental consciousness and behavior of the consumers living in Incheon areas and to find out the influencing factors increasing or decreasing the environmental consciousness and behavior. A survey was conducted during September 17 thru 30 in 2004 using questionaires developed in the study. Total 1,567 consumers were analysed using SPSS program. Major findings of the study were as follows: The level of environmental conscious behavior is not low in absolute perspectives, but it is lower than environmental consciousness except environmental attention. The most influencing factors of environmental behavior were perceived importance of the behaviors, environmental behaviors of neighbors, and attention to the environmental problems. The effective environmental education and policy can be made focusing on these influencing factors.

Keywords

References

  1. 김지은(2002). 환경교육과 환경의식 및 수행수준과의 관계분석. 인제대학교 교육대학원 석사학위논문
  2. 김창희(1996). 환경문제와 환경교육의 과제. 한국민주시민교육학회보, 3, 33-53
  3. 노영래 . 김시월(2002). 소비자의 환경의식 . 재활용행동에 관한연구. 대한가정학회지, 40(1), 163-178
  4. 노영화 . 강성진(1992). 환경보전을 위한 소비생활 개선방안 연구. 소비자보호원 연구보고서, 92-12
  5. 민현선(1998). 환경친화적 소비행동에 대한 태도와 소비행동, 서울대학교 대학원 박사학위논문
  6. 박상미(1999). 환경친화적 처분행동에 대한 비용인식과 태도가 환경친화적 처분행동에 미치는 영향. 인하대학교 대학원 석사학위논문
  7. 박운아(1997). 기혼여성의 환경친화적 소비자행동. 서울대학교 대학원 박사학위논문
  8. 박운아 . 이기춘(1995). 환경의식적 소비자행동에 관한 연구. 대한가정학회지, 33(4), 199-212
  9. 백경비(1987). 소비자의 에너지 소비절약행동 및 관련요인에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  10. 심미영(1999). 환경문제에 대한 사회책임적 소비자태도와 행동의 일치성 및 영향요인. 대구효성가톨릭대하교 대학원 박사학위논문
  11. 안승철 . 박선영(1998). 소비자의 권리의식과 환경의식적 행동에 관한 연구. 새마을 . 지역개발연구, 22, 45-65
  12. 안향아(1994). 주부의 환경문제 인식정도가 환경관리행동에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문
  13. 오연옥 . 송말희 . 한정화 . 황경혜(1995). 환경보전에 관한 인지와 관리행동. 대한가정학회지, 33(1), 45-60
  14. 유두련 . 심미영(1998). 환경문제에 대한 사회책임적 소비자 태도와 행동의 일관성에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 16(3), 123-140
  15. 이경희(2003). 도시 가구의 환경 친화적인 태도와 물 소비에 관한 연구. 대한가정학회지, 41(3), 93-111
  16. 이상협(2003). 환경친화적 가정자원 관리행동과 환경의식, 환경지식, 환경교육. 한국가정관리학회지, 21(1), 91-102
  17. 이승신 . 이혜임 . 류미현(1993). 환경보존을 위한 소비자 능력. 소비자학연구, 4(2), 73-96
  18. 이종호 . 노정구(2000). 환경의식적 소비행동의 세 가지 요인에 관한 연구. 마케팅관리연구, 5(2), 1-23
  19. 이종호 . 노정구 . 김인숙(2000). 환경의식적 소비행동에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 경영학연구, 29(2), 171-195
  20. 이현석(1998). 우리나라 주부소비자의 환경의식에 관한 실증적 연구. 고려대학교 경영정보대학원 석사학위논문
  21. 인천광역시(2003). 환경백서 2003
  22. 인천시 계양구 깨끗한 인천 만들기 시민실천과제21
  23. 인천의제 21실천협의회(2001). 인천의제 21
  24. 전경숙 . 김순자(2001). 중학교 사회과에서의 환경교육 수행에 관한 연구 - 광주광역시 중학생을 사례로-. 지리학연구, 35(4), 379-391
  25. 조윤애 . 김경환(2003). 국민환경의식에 대한 실증적 분석. 자원 . 환경경제연구, 21(1), 177-204
  26. 최남숙(1994). 서울시 주부들의 환경교육과 환경보전행동에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
  27. 허경옥. 배미경. 김기옥. 이승신. 박선영(2000). 생활과학연구방법과 통계분석. 교문사
  28. Anderson, W. T. & Cunningham, W. H. (1972). The socially conscious consumer. Journal of Marketing Research, 36, 23-31 https://doi.org/10.2307/1251036
  29. Antil, J. H. (1984). Socially responsible consumers: Profile and implications for public policy. Journal of Macromarketing, Fall, 18-36
  30. Chan, R. Y. K. (1999). Environmental attitudes and behavior of consumers in china: Survey findings and implications. Journal of International Consumer Marketing, 11(4), 25-52 https://doi.org/10.1300/J046v11n04_03
  31. Chan, T. S. (1996). Concerns for environmental issues and consumer purchase preferences: A two-country study. Journal of International Consumer Marketing, 9(1), 43-55 https://doi.org/10.1300/J046v09n01_04
  32. Chapman D. & Sharma, K. (2001). Environmental attitudes and behavior of primary and secondary students in asian cities: An overview strategy for implementing an eco-schcol programme. Environmentalist, Dec, 265-272
  33. Fien J., Ai, I. T. P., Yencken, D., Sykes, H. & Treagust, D. (2002). Youth environmental attitudes in australia and brunei: Implications for education. Environmentalist, 22(3), 205-216 https://doi.org/10.1023/A:1016571526997
  34. Henion, K. E. (1972). The effect of ecologically relevant information on detergent sales. Journal of Marketing Research, 9, 10-14 https://doi.org/10.2307/3149598
  35. Karp, D. C. (1996). Values and their effect on pro-environmental behavior. Environment and Behavior, 28(1), 111-133 https://doi.org/10.1177/0013916596281006
  36. Laroche, M., Bergeron, J., Tomiuk, M. & Barbaro-Forieo, G. (2002). Cultural differences in environmental knowledge, attitudes, and behaviors of Canadian consumers. Canadian Journal of Administrative Sciences, Sep., 267-283
  37. Van Liere, K. D. & R. E. Dunlap(1980). The social bases of environmental concern : A review of hypotheses and practical evidence. Public Opinion Quarterly, 44, 181-197 https://doi.org/10.1086/268583
  38. Webster, F. E. Jr. (1975). Determining the characteristics of the socially conscious consumer. Journal of Consumer Research, 2(December), 188-196 https://doi.org/10.1086/208631