Comparative Analysis of Web-based Service Quality Of Leading Companies in Korea, U.S,, Japan and China

한, 미, 일, 중 4개국 선도기업들의 웹기반 서비스 품질 비교분석

  • 이현수 (경희사이버대학교 글로벌경영학과) ;
  • 채영일 (경희사이버대학교 글로벌 경영학과) ;
  • 홍봉화 (경희사이버대학교 정보통신학과)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

This research is in the same line of the research that was carried out in 1999 and 2001, Studies in 1999 and 2001 showed that there are significant differences in the usage levels of Internet in business between countries with longer history of using internet and those with shorter history. The 1999 and 2001 studies also suggested the model on development stages of Internet usage in business, This study is the continuation of the 1999 and 2001 research and used the previous data to compare and analyze the trend of the Internet development stages in leading 100 corporations in Korea, U,S.A., China and Japan in 2002. This study found that there have been significant developments in the ability to use Internet in business in three countries. The differences in Internet usage level in each stage among different countries are compared and analyzed in this study.

본 연구는 웹사이트에 싣고 있는 정보수준의 단계별 분류에 기초하여 한, 미, 일, 중 4개국 선도기업 웹사이트들의 활용수준을 각각 조사함으로써 국내 기업과의 전략상의 차이, 경쟁실태 및 활용현황을 구체적으로 분석하였다. 또한 본 연구는 1999년과 2001년의 연구(1, 2)를 통해 검증한 기업의 웹 활용 및 발전단계 모델을 최근 인터넷을 기업환경에 도입하기 시작하는 중국 기업들과 비교해 보았다. 한국, 미국, 일본, 중국의 기업들 중 웹사이트를 보유하고 있는 기업들을 표본으로 조사하여 초기 도입국가 기업들과 중기 도입국가 기업들, 그리고 후기 도입국가 기업들에 대해 각 국별로 나누어 발전수준과 방향을 가늠하여 보았다.

Keywords