Abstract
A different alternative method for simulating bit error rate(BER) performance of Satellite Digital Multimedia Broadcasting(DMB) in tunnel environments is presented. The method based on a channel model obtained by ray-tracing is able to support BER estimation over the channel presents arbitrary statistics that are difficult to fit to an analytic expression. The BER performance for System E over the tunnel fading channel that obtained by ray-tracing is predicted by the monte-carlo method. It can be observed that the BER performance for a straight tunnel channel is better than that for a line-of-sight(LOS) area in curved tunnel. Also, the BER performance for LOS areas in a curved tunnel outperforms that for non-line-of-sight(NLOS) areas in a curved tunnel. The BER performances for straight, curved LOS and curved NLOS tunnel channels are better than that for a Rayleigh channel(K=0) and less than that for a Rician channel with K=3. Moreover, for BER=10-3, it can be seen that there is approximately a $1{\sim}1.5\;dB$ difference between those three types of tunnel channels and a Rayleigh channel.
본 논문에서는 터널환경에서 위성 DMB(Digital Multimedia Broadcasting) 시스템의 BER성능을 예측하기 위한 방법 및 결과를 제시하였다. 이 방법은 ray-tracing기법을 이용해 얻을 수 있는 특정지역에 대한 채널 모델을 기반으로 하기 때문에 레일리 및 라이시안 확률 분포와 같은 기존의 수학적 모델과 통계적 특성이 일치하지 않는 임의의 페이딩 채널에 대한 BER특성을 예측할 수 있는 장점을 갖는다. ray-tracing방법을 이용하여 얻은 터널 페이딩 채널 데이터를 몬테카를로 방법을 이용한 BER 시뮬레이션에 적용하였다. 세 종류의 터널환경 모두 BER성능은 레일리 페이딩(K=0) 일 때 보다 우수하고 K=3일 때 보다 열악하였다. 또한 위성 DMB 시스템 E의 요구 BER인 0.001을 기준으로 하였을 때의 $E_b/N_0$는 레일리 페이딩 채널과 터널 페이딩 채널 사이에 $1{\sim}1.5\;dB$정도의 차이가 있음을 확인할 수 있었다.