Journal for History of Mathematics (한국수학사학회지)
- Volume 18 Issue 2
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- Pages.75-94
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- 2005
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- 1226-931X(pISSN)
Development of the Evaluation Criterion for Mathematically Gifted Students Creative Product in View of Mathematical History
수학사에 근거한 수학영재의 창의적 산출물 평가 준거 개발
Abstract
This study is intended to develop the criterion for evaluating the creative products that mathematically gifted students produce in their education program to enhance the development of creative productive ability. 1 distinguish the mathematical creativity with the creativity in the general domain, and make the production model of the creative mathematical product grounded on the mathematicians' work through the mathematical history. The model has the following components; the mathematical knowledge, the mathematical thinking and the mathematical inquiry skill, surrounding the resultive creative product. The students products are focused on one component of the model. Thus the criterion for the creative products is grounded on the each component of the model. According to it, teachers could evaluate the students'work, which got the validity and the reliability.
이 연구는 창의적 생산력 계발을 위한 교육 프로그램에서 수학영재 학생들이 생산한 창의적 산출물을 평가할 수 있는 준거를 개발하고자 하였다 수학사를 통해 수학자들이 이룩한 산출물을 토대로 창의적 산출물 생산 모델을 제안하였는데, 이 모델은 수학적 지식, 수학적 사고, 수학적 탐구 기술의 세 가지 요소와 창의적 산출물 전체에 대한 평가요소로 구성되어 있으며, 학생들의 산출물은 모델의 각 요소에 초점을 둔 것에 대응시킬 수 있었다. 수학에서의 창의적 산출물에 대한 평가 준거는 창의적 산출물 생산 모델의 요소에 근거하여 개발하였으며, 이 준거에 의한 평가는 타당성과 신뢰성을 가진 것으로 판단되었다.