Influences of Personal Variables on Children Peer Bullying - The Interactive Effects of Maternal Affection and Teacher's Support -

아동의 개인적 변인이 또래괴롭힘에 미치는 영향 - 모의 애정 및 교사지지의 상호작용 효과 -

  • Seo Mi Jeong (Dept. of Child Development & Housing, Pusan National Univ.) ;
  • Kim Kyong Yeon (Dept. of Child Development & Family Studies Research Institute of Ecology for the Elderly, Pusan National Univ.)
  • 서미정 (부산대학교 아동 주거학과) ;
  • 김경연 (부산대학교 아동 가족학과 및 노인생활환경연구소)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

This study investigated the relations of personal variables and environmental variables to the peer bullying experienced by fifth- and sixth-grade children. One result was a significant sex difference in the buoying but not in the victimization. The victimization of boys was influenced by withdrawal and assertiveness. Aggression, emotional regulation and withdrawal were important predictors for buoying, whereas withdrawal and aggression were important predictors for victimization among girls. The interactive effect of withdrawal and teacher's support on victimization was statistically significant only for boys, whereas the interactive effect of aggression, maternal affection and teacher's support on bullying was statistically significant only for girls.

Keywords

References

  1. 강성희, 이재연(1992). 아동의 적응에 있어서 사회적 지지와 사회적 문제해결기술의 스트레스 완충효과에 대한 연구. 아동학회지, 13(2), 175-188
  2. 김경희(1997). 한국아동의 정서에 관한 심리학적 연구. 한국심리학회지: 발달, 10(1), 43-56
  3. 김은정, 김인경, 정태연 (2001). 집단 괴롭힘을 당하는 집단의 심리적 취약성. 한국심리학회지: 임상, 20(2), 245-257
  4. 김희화(2001). 청소년의 집단 괴롭힘과 학교생활 특성에 관한 연구. 청소년학연구, 8(2), 119-142
  5. 도현심, 최미경(1998). 어머니의 양육행동 및 또래경험과 아동의 자아존중감간의 관계. 아동학회지, 19(2), 19-15
  6. 문용린(1998). 초등학교에서의 정서 지능 개발 프로 그램에 관한 연구. 현장교육탐구 보고, 98(1), 서울: 서울대학교 사범대학 부설 교육행정연수원
  7. 박미연 (2000). 초등학생의 또래괴롭힘에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 이화여자대학교 석사 학위논문
  8. 박영애(1995). 부모의 양육행동 및 형제관계와 아동의 자존감과의 관계. 고려대학교 박사학위논문
  9. 서미정, 김경연(2004). 아동의 개인적.환경적 특성 과 또래괴롭힘. 아동학회지, 25(2), 93-108
  10. 심희옥(2002). 아동의 심리사회적인 발달과 또래괴 롭힘의 가해.피해.친사회적 행동과의 횡.종단적인 관계. 아동학회지, 23(3), 1-15
  11. 오경자, 이혜련, 하은혜, 홍강의(1996). 한국판 CBCL 의 문제행동증후군 척도 재구성을 위한 연구. 서울의대 정신의학, 20(1), 45-52
  12. 이경님(2001). 아동의 또래괴롭힘과 관련변인간의 인과관계 -아동의 행동문제, 내외통제소재와 어머니의 양육행동을 중심으로-. 대한가정학회지, 39(8), 37-52
  13. 이규미, 문형춘, 홍혜영(1998). 상담사례를 통해서 본 '왕따' 현상. '왕따'현상에대한 이해와 상담 접근. 서울특별시 청소년 종합상담실 개원 1 주년 심포지엄 자료집
  14. 이상균(1999). 학교에서의 또래폭력에 영향을 미치 는 요인. 서울대학교 박사학위논문
  15. 이은지(2002). 아동의 스트레스와 적응과의 관계 -개 인적 요인 및 환경적 요인의 스트레스 중재효 과를 중심으로-. 부산대학교 석사학위논문
  16. 이은희, 공수자, 이정숙(2004). 청소년들의 가정. 학교, 지역의 심리사회적 환경과 학교폭력과의 관계: 분노조절과 비행친구 접촉의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(1), 123-145
  17. 이점숙, 유안진(1999). 개인적인 요인과 사회적인 요인에 따른 직접적인 괴롭힘과 관계에서의 따 돌림. 아동학회지, 20(3), 107-121
  18. 이지선, 유안진(1999). 분노 및 슬픔 상황에서 아동의 정서조절 동기와 정서조절 전략. 아동학회지, 20(3), 123-137
  19. 이춘재, 곽금주(2000). 집단따돌림 경험 유형에 따른 자기개념과 사회적 지지. 한국심리학회지: 발달, 13(1), 65-80
  20. 이해경, 김혜원(2000). 폭력노출이 집단괴롭힘 가해와 피해 행동에 미치는 영향: 심리적 변인들 과의 상호작용효과를 중심으로. 한국심리학회지: 발달, 13(1), 95-113
  21. 이해경, 김혜원(2001). 초등학생들의 집단괴롭힘 가 해행동과 피해행동에 대한 사회적, 심리적 예 측변인들: 학년과 성별을 중심으로. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 15(1), 117-138
  22. 임지영(1998). 또래괴롭힘이 아동의 외로움과 불안에 미치는 영향. 경북대학교 석사학위논문
  23. 정정호(2000). 또래폭력 피해경험에 관한 연구. 서울 대학교석사학위논문
  24. 최진희(2000). 아동의 행동문제와 또래괴롭힘이 학교적용과 우정관계에 미치는 영향의 경로분석. 숙영여자대학교 석사학위논문
  25. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지지각과 행동문제. 서울대학교 박사학위논문
  26. 한영주(1999). 중,고등학교 집단따돌림(왕따) 가해 자 및 피해자의 특성에 관한 연구. 이화여자 대학교 석사학위논문
  27. 한종철, 김인경(2000). 또래따돌림과 심리사회적 부적응. 한국심리학회지: 사회문제, 6(2), 103-114
  28. 황성숙(1999). 학교내 집단따돌림에 대한 일연구. 고려대학교 석사학위논문
  29. Bernstein, J. Y. & Watson, M. W. (1997). Children who are targets of bullying : a victim pattern. Jounuzl of Interpersonal Violence, 12(4), 483-498 https://doi.org/10.1177/088626097012004001
  30. Bosworth, K., Espelage, D. L., & Simon, T. R (1999). Factors associated with bullying behavior in middle school students. Journal of Early Adolescence, 17(4),408-438
  31. Condry, J. C. & Ross, D. F. (1985). Sex and aggression: the influence of gender label on the perception of aggression in children. Child Development, 56, 225-233 https://doi.org/10.2307/1130189
  32. Eisenberg,N., Guthrie, I. K, Fabes, R. A., Reiser, M., Murphy, B. C., Holgren, R., Maszk, P., & Losoya, S. (1997). The Relations of Regulation and Emotionality to Resiliencyand Competent Social Functioning in Elementary School Children. Child Development, 68(2), 295-311
  33. Elliot, S. N. & Gresham, F. M. (1991). Social skills intervention guide. American guidance services
  34. Hodges, E. V. E.,Malone,M. J.,& Perry, D. G. (1997). Individual risk and social risk as interacting determinants of victimization in the peer group. Developmental Psychology, 33, 1032-1039 https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.6.1032
  35. Hoffman, M. L. (1982). Development of prosocial motivation: Empathy and guilt. In N. Eisenberg(Ed.). The development of prosocial behavior. New York:Academic Press
  36. Kochenderfer, B. J. & Ladd, G. W. (1996). Linkages between parent-child interactions at home and children's peer victimizationin school. In P. K Smith,W. Craig.& E. Hennessy(chair),Parenting and school bullying. Symposiumconducted at the biennial meeting of the ISSBD, Berne, Switzerland
  37. Kupersmidt, J. B., Coie, J. D., & Dodge, K A. (1990). The role of poor peer relationships in the development of disorder, In Steven R. Asher & John D. Coie(ed.)Peer Rejection in Childhood. New York:Cambridge, Cambridge university
  38. Ladd, G. W. & Burgess, K. B. (2001).Do Relational Risks and Protective Factors Moderate the Linkages between Childhood Aggression and Early Psychological and School Adjustment? Child Development, 72, 1579-1601 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00366
  39. Olweus, D. (1993). Bullying at school : what we know and what we can do. Oxford:BlackwellPublishers
  40. Parke, R. D., Cassidy,J., Burks, V. M., Carson, J. L., & Boyum, L. (1992). Familial contribution to peer competence among young children: The role of interactive and affective process. In S. R. Asher & J. D. Coie(Eds.). Peer rejection in childhood. New York: Cambridge University Press
  41. Perry, D. G., Kusel, S. J., & Perry, L. C. (1988). Victims of peer aggression. Developmental Psychology, 24, 807-814 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.6.807
  42. Perry, D. G., Perry, L. C., & Kennedy, E. (1992). Conflict and the development of antisocial behavior. In C. U. Shantz & W. W. Hartup(Eds.), Conflict in child and adolescent development. 301-329. New York: Cambridge University Press
  43. Perry, D. G., Williard, J. C., & Perry, L. C. (1990). Peers' perceptions of the consequences that victimized children provide aggressors. Child Develapment, 61, 1310-1325 https://doi.org/10.2307/1130744
  44. Rigby, K. & Slee, P. T. (1991). Bullying among Australian school children: Reported behavior and attitudes toward victims. Journal of Social Psychology, 137(3), 357-368 https://doi.org/10.1080/00224549709595446
  45. Rigby, K. & Slee, P. T. (1993). Dimensions of interpersonal relation among Australian children and implications for psychological well-being. Journal of Social Psychology, 133(1), 3342
  46. Rothbart, M. K, Ahadi, S. A, & Evans, D. E. (2000). Temperament and personality: Origins and outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 122-135 https://doi.org/10.1037/0022-3514.78.1.122
  47. Salmivalli, C., Huttunen, A, & Lagerspetz, K M. J. (1997). Peer networks and bullying in schools. Scandinavian Journal of Psychology, 38, 305-312 https://doi.org/10.1111/1467-9450.00040
  48. Scaramella, L. V., Conger, R. D., & Simons, R. L. (1999). Parental Protective Influences and Gender-Specific Increases in Adolescent Internalizing and Externalizing Problems. Journal of Research on Adolescence, 9(2), 111-141 https://doi.org/10.1207/s15327795jra0902_1
  49. Schwartz, D., Dodge, K A, & Coie, J. O. (1993). The emergence of chronic peer victimization in boy's groups. Child Development, 64, 1755-1772 https://doi.org/10.2307/1131467
  50. Sharp, S. & Smith, P. K (1991). Bullying in the UK schools: The DES Sheffield Bullying Project. Early Child Develapment Care, 77, 47-55 https://doi.org/10.1080/0300443910770104
  51. Tritt, C. & Duncan, R. D. (1997). The relationship between childhood bullying and young adult self-esteem. Journal of Humanistic Counseling, Education & Development, 36(1), 35-44 https://doi.org/10.1002/j.2164-4683.1997.tb00426.x
  52. Troy, M. & Sroufe, L. A (1987). Victimizationamong preschoolers: Role of attachment relationship history. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 26, 166-172 https://doi.org/10.1097/00004583-198703000-00007
  53. Zakriski, A L. & Coie, J. D. (1996). A comparison of aggressive-rejectedand nonaggressive-rejected children's interpretations of self-directed and other-directed rejection. Child Development, 67, 1048-1070 https://doi.org/10.2307/1131879
  54. Zeman, J. & Garber, J. (1996). Display rules for anger, sadness, and pain: It depends on who in watching. Child Develapment, 67,957-973 https://doi.org/10.2307/1131873