Development of a Comprehensive and Integrated Child-Care Services Model

포괄적인 장애아 통합보육 서비스 모형 개발

  • Choi Bo Ga (Dept. of Child and Family Studies, Kyungpook National University) ;
  • Jeon Gwee Yeon (Dept. of Child and Family Studies, Kyungpook National University) ;
  • Chung Chung Hee (Dept. of Child and Family Studies, Kyungpook National University) ;
  • Kim Soo Young (Dept of child Studies, Taegu Catholic University)
  • 최보가 (경북대학교 아동가족학과) ;
  • 전귀연 (경북대학교 아동가족학과) ;
  • 정정희 (경북대학교 아동가족학과) ;
  • 김수영 (대구카톨릭대학교 아동학과)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

The Purpose of this study was to develop a comprehensive and integrated child-care services model for children both with and without disabilities. The comprehensive perspective included several dimensions such as education, child welfare, family welfare, and community welfare. Survey research based on theories and models regarding the integrated child-care services was carried out to determine the overall needs of child-care institutions, parents, and community members. The results revealed the need for development in the following three areas: (1) edu-care curriculums for integrated programs, (2) programs for supporting family members who have disabilities children, and (3) improved community members' perception about integrated child-care services. A model was developed for fulfil these identified needs.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2002). 특수교육 활성화 방안
  2. 김미경 (2001). 전반적 발달장애아를 위한 한국 유치원 통합교육의 효과. 비교교육 연구, 11(2), 1-20
  3. 김세실, 정영선(1998). 장애 아동의 개별화 가족지원 계획(ISFP) 실시를 위한 가족욕구 조사. 재활재단논문집, 7(7), 30-58
  4. 김수영, 정정희(2002). 장애아 통합프로그램에서 유아의 지능발달수준이 인지적.사회적 놀이행동에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 11(7), 231-246
  5. 김정미(2000). 부모-아동 반응성 상호작용 증진 프로그램 개발 및 적용효과-발달 장애 아동을 대상으로. 중앙대학교 대학원 박사학위논문
  6. 김진이(1999). 포괄적 보육프로그램 개발을 위한 보육욕구에 관한 연구. 연세대학교 박사학위논문
  7. 김진이(2000). 포괄적 보육 프로그램의 모형개발. 한국영유아보육학, 22, 113-138
  8. 보건복지부(2001). 보육사업 중장기 종합발전계획
  9. 보건복지부(2002). 보육사업활성화방안
  10. 서경희(1995). 유치원 교사와 일반 유아 어머니의 유치원 통합교육의 과제와 대책. 특수교육학회지, 16, 49-62
  11. 서현아 (2000). 효율적인 통합교육을 위한 유치원 교육과정의 운영에 관한 연구. 발달장애학회지, 4, 133-159
  12. 여성부(2004). 보육정책의 발전방향. 2004 보육지원 교수 협의회 포럼
  13. 유수옥 (1998). 성공적 장애 유아 통합교육 실천을 위한 탐색연구. 유아교육연구, 18(2), 303-318
  14. 이소현(1997). 장애 영유아 통합교육의 동향과 과제. 인간발달연구소
  15. 정계숙, 김경숙(2001). 유아통합프로그램의 교사 역할에 대한 교육전문가들의 인식. 한국영유아보육학, 23, 67-88
  16. 조윤경, 이소현(2002). 장애 유아의 사회성 촉진을 위한 중재가 통합학급 유아들의 장애 유아 수용 도에 미치는 영향. 유아교육연구. 22(2), 173-193
  17. 최정선(2001). 어린이집 보육교사의 장애 유아 통합 보육에 관한 인식도. 대구대학교 사회복지 개 발대학원 석사학위논문
  18. Anthly, T. R. & Dubose, R. F. (1981). A case of early intervention: Summary of program finding, longitudinal date, and cost-effectiveness. Seattle: Experimental Education Unite
  19. Bailey, D. B. Winton, P. J., Rouse, L., & Turnbull, A. P. (1988). Family goals in infants intervention. Journal of Early Intervention, 14, 15-26 https://doi.org/10.1177/105381519001400102
  20. Bricker, K., Bruder, M. B., & Bailey, D. (1982). Developmental integration of preschool children. Analysis and Intervention in Developmental Disabilities, 2, 207-222 https://doi.org/10.1016/0270-4684(82)90019-2
  21. Bronfenbrenner, U. (1977). Is early intervention effective? In J. Hellnuth(ed.), Exceptional Infants, 3, NY: Brunner
  22. Guralnick,M. J. (1981).Programmatic factors affecting child-child social interactions in mainstreamed preschool programs. Exceptional Children Quarterly, 1(4), 71-92
  23. Miller, F. (1992).A preliminary study of unsolved grief in families of seriously mentally ill patients. Hospital and Community Psychiatry, 41(12), 1321-1325
  24. Odom, S. L. & Diamond. K. E. (1998).Inclusion of Young Children with Special Needs In Early Childhood Education: The Research Base. Early Childhood Research Quarterly, 13(1), NAEYC
  25. Odom, S. L. & McEvoy. M. (1998). Integation of Young Children with Handicapped and Normally Developing Children. In S. Odom and M. Karens, Eds. Early Intervention for Infant and Children with Handicaps : An Imperical Base,Baltimore,Books
  26. Peck, C. A. & Cooke, T. P. (1983). Benefits of mainstreaming at the early childhood level: How much can we expect? Analysis and Intervention in Development Disabilities, 3, 1-22 https://doi.org/10.1016/0270-4684(83)90023-X
  27. Rose, D. F. & B. J. Smith. (1993). Preschool Mainstreaming : Attitude Barries and Strategies
  28. Turnbull, A. P. & Schulz,J. B. (1979).Mainstreaming handicapped students Boston:Allyn & Bacon
  29. Vogtle, L. K. (2000).Social relationships of children with disabilities. In M. E. Snell & R. Janney(Eds.).Baltimore:Paul H. Brookes