Graphical User Interface in a Web-based Application System for Primary School Children -Application for the Creative Group Thinking System(CGTS)-

초등학생용 웹 기반 응용프로그램의 GUI에 관한 연구 -창의성 개발 지원 시스템(CGTS)의 적용을 중심으로-

  • 한경돈 (한국재활복지대학 컴퓨터게임개발과) ;
  • 김미현 (서울산업대학교 산업디자인대학원)
  • Published : 2005.03.01

Abstract

Interfaces comprising menu and icons of web-based application programs should comply pertinently with user's cognitive system. In Particular, since the application Program's specific function in this study aimed at the purpose of child's effective idea, with respect to that, it is necessary to constitute a rational web use environment through careful research and analysis of user interface. The purpose of this study was to enhance elementary students to modify the CGTS with the menu arrangement. icon types and preferable terms for their use of professionally letter-based screen structure of CGTS developed to help the designer's idea.

웹 기반 응용프로그램의 메뉴(Menu) 및 아이콘(Icon)등으로 구성된 인터페이스(Interface)는 사용자 인지체계와 적절히 순응되어야 한다. 특히 본 연구에서는 응용프로그램의 특정 기능이 아동의 효과적인 아이디어의 발상을 목적으로 삼고 있어, 이와 관련하여 사용자 인터페이스(User Interface)에 대한 세심한 연구와 분석으로 보다 합리적인 Web사용 환경을 조성할 필요가 있다. 이 연구에서는 디자이너의 아이디어 발상을 돕기 위해 개발된 CGTS의 전문적인 문자위주의 화면구성을 초등학생이 사용하기 쉽도록 메뉴구성과 아이콘의 유형, 선호하는 용어 등으로 CGTS를 수정하는데 목적을 두고 있다.

Keywords