Aerospace Engineering and Technology (항공우주기술)
- Volume 3 Issue 1
- /
- Pages.188-196
- /
- 2004
- /
- 1598-4168(pISSN)
연소 안정성 평가 시험을 통한 배플 길이의 안정성 여분 평가
- Kim, Hong-Jip ;
- Lee, Kwang-Jin ;
- Seo, Seong-Hyeon ;
- Kim, Seung-Han ;
- Han, Yeoung-Min ;
- Seol, Woo-Seok
- Published : 2004.07.01
Abstract
To optimize and limit the axial length of baffle in KSR-III engine, stability rating tests using pulse gun as one of artificial disturbance devices have been done. Decay time and other parameters for the evaluation of stabilization ability of engine to external perturbation have been analyzed to quantify stabilization capacity of engine, in other words, dynamic stability margin. If baffle does not cover flame zone enough which can be considered as collision region of injector, it wasn't be able to suppress external perturbation sufficiently. The limit of combustion stability margin of engine is assumed to be 50 mm length baffle.
수동제어기구로서 사용되는 배플의 축방향 길이의 최적화 및 한계를 평가하기 위하여, 축방향 길이를 작동인자로 하여 연소 안정성 여분을 평가하였다. 외부 교란 발생 장치로서 2번의 기폭이 가능한 펄스건을 사용하였다. 외부 교란에 대한 연소실에서의 응답 특성을, 감쇠 시간과 진폭비와 같은 인자를 도입하여 정량화하였다. 설계점과 탈설계점에서 시험을 수행하였으며, 분사기의 충돌점으로 생각할 수 있는 화염 영역을 감싸지 못하는 경우에는 배플의 충분한 감쇠 능력을 보장할 수 없음을 확인하였다. 따라서 연소 안정성의 여분의 경계는 50mm 정도의 배플인 것으로 판단되었다.
Keywords