한국게임학회 논문지 (Journal of Korea Game Society)
- 제4권3호
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- Pages.65-70
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- 2004
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- 1598-4540(pISSN)
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- 2287-8211(eISSN)
내장형 3차원 그래픽 렌더링 처리기의 전력소모
Power Estimation of The Embedded 3D Graphics Renderer
- Jang, Tae-Hong (Dept. of Electrical and Electronics Eng., Yonsei University) ;
- Lee, Moon-Key (Dept. of Electrical and Electronics Eng., Yonsei University)
- 발행 : 2004.09.30
초록
모바일 기기에 대한 다양한 멀티미디어 기능의 요구로 입체감을 제공하는 3차원 그래픽 가속기의 구현이 절실한 상황이다. 하지만 다양한 멀티미디어 기능을 가져야 하는 최근의 휴대폰의 경향과 상대적으로 발전이 더딘 배터리의 문제를 생각할 때 3차원 그래픽 가속기의 저전력화는 필수적이라고 할 수 있다. 이에 본 논문에서는 내장형 3차원 그래픽 가속기 각 내부모듈별 전력소비를 측정하고 이를 내부 그래픽 처리과정과 함께 분석하였다.
The conventional 3D graphic accelerator is mainly focused on high performance in the application area of computer graphic and 3D video game How ever the existing 3D architecture is not suitable for portable devices because of its huge power. So, we analyze the embedded 3D graphics renderer. After the analyzing, to reduce the power, triangle set-up stage and edge walking stage are executed sequentially while scan-line processing stage and span processing stage which control performance of 3D graphic accelerator are executed parallel.