Journal of Korea Game Society (한국게임학회 논문지)
- Volume 4 Issue 3
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- Pages.43-47
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- 2004
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- 1598-4540(pISSN)
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- 2287-8211(eISSN)
A Study on Implementation of Behavioral Patterns of Enemy Characters Following Behavioral Patterns of the Gamer
게이머의 행동패턴 예측을 통한 적 캐릭터의 행동패턴 구현에 관한 연구
- Kim, Jung-Hyun (Dept. of Computer Game Engineering in Graduate School of Hoseo Univ) ;
- Kim, Kyung-Sik (Dept. of Computer Game Engineering in Graduate School of Hoseo Univ)
- Published : 2004.09.30
Abstract
Fast games such as first person shooting games and action games gives notiming surplus to analyze both states of enemys and my status normally. Behavioral of enemy characters in these games are generally produced by patterns. However It was weekpoints of exposure of patterns when gamers try many times. In this paper, we study the new patterns of enemy characters after analysing patterns of gamers
FPS 게임이나 액션 게임처럼 빠른 속도의 게임에서는 적의상태와 나의 상태를 분석하여 이성적인 게임플레이를 할 시간적 여유가 없는 경우가 대부분 이다. 이러한 종류의 게임에서 적 캐릭터의 행동은 대부분 패턴으로 정해지는 것이 일반적이다. 그러나 이렇게 패턴이 정해져 있는 적 캐릭터의 경우 게임에 대한 게이머의 숙련도가 높아질수록 대응방법의 한계를 느낄 수 있는 단점이 있다. 따라서 본 연구에서는 판단과 의사결정의 심리를 이용하여 게이머의 행동패턴을 예측한 후 적 캐릭터의 행동에 반영하여 좀 더 다양한 행동패턴을 보이는 적 캐릭터에 대해서 연구한다.