초등학교내 식물 식재현황 조사연구 -충주시 10개 초등학교를 대상으로-

A Study on the Field Survey of Plant Species of Elementary School -The Case Study on 10 Elementary Schools in Chungju City-

  • 윤용한 (건국대학교 자연과학대학 산림과학과) ;
  • 김원태 (건국대학교 자연과학대학 산림과학과)
  • Yoon, Yong-Han (Dept. of Forest Sci., College of Natural Sci., Konkuk University) ;
  • Kim, Won-Tae (Dept. of Forest Sci., College of Natural Sci., Konkuk University)
  • 투고 : 2004.08.10
  • 발행 : 2004.12.30

초록

본 연구는 충주시 10개 초등학교를 대상으로 식물 식재현황을 조사 분석하여 향후 초등학교의 건물과 토지이용에 따른 기능적이고, 생태적인 식물이용을 위한 기초 자료를 제공하고자 수행하였으며, 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 충주시 10개 초등학교에 식재되어 있는 식물은 목본류 89종, 초본류 108종, 기타식물 2종으로 총 199종이었다. 평균적으로 학교당 약 60종이 식재된 것으로 조사되었다. 식재된 목본류를 성상별로 보면 낙엽활엽교목이 40종으로 가장 많았고, 그 다음으로 낙엽활엽관목 18종, 상록침엽교목 15종 등의 순이었다. 상록수와 낙엽수의 비율(만경목, 기타 제외)을 수종별로 보면 상록수는 23개 수종으로 전체 수종의 27.7%이며, 낙엽수는 60개 수종에 72.3%를 나타내 각 초등학교의 식재 수종 패턴이 낙엽수에 편중되어 있음을 알 수 있었다. 교목과 관목의 비율(만경목, 기타 제외)을 수종별로 보면 교목은 59개 수종으로 71.1%, 관목은 24개 수종으로 28.9%를 나타내 교목에 편중된 경향을 보였다. 조사된 구역별 식물 식재현황은 진입부 75종, 본관주변 83종, 정면부 63종, 측면부 128종, 후면부 95종이었다. 가장 많은 식물종이 식재된 구역은 측면부로 다양한 초본류와 목본류가 식재되어 있었으며, 정면부의 경우 가장 적은 식물종이 식재된 것으로 조사되었다. 각 학교의 교목과 교화를 조사한 결과 교목으로는 느티나무가 4개교, 은행나무가 3개교, 향나무, 주목, 소나무가 각각 1개교이며, 교화로는 목련(백목련 포함)이 6개교, 장미가 2개교, 모란과 개나리가 각각 1개교였다.

This study was conducted to investigate the plants status of the landscape plant species of 10 elementary schools in the Chungju city, and to obtain the fundamental informations for proper use of planting system in the elementary school landscape. The results are summarized as follows : 1. 199 species were planted in the 10 elementary schools, It was constituted 89 of woody plants, 108 of herbaceous plants and 2 of others. The average number of plants per school was about 60 species. The rate of plants species of Evergreen Trees to the Deciduous was 23 : 60 and the rate the trees to the shrubs was 59 : 24. 2. Almost the same species were planted in school landscaping zone. Juniperus chinensis var. kaizuka, Ginkgo biloba, Zelkova serrata were mainly planted in the species of trees. To improve the present conditions of school landscape should be considered for the purpose of function and the aspect of ecology. 3. To see the selected school trees and flowers, Zelcova serrata was selected to the school tree in the 4 of schools. Ginkgo biloba was selected 3 of schools, the others were Juniperus chinensis Pinus densiflora, etc. Rhododendron lateritium was appointed to the school flower in the 6 of schools, the others were Rosa spp., Forsythia koreana etc. To set the school tree and flower consider the preserved trees of the community.

키워드