정보통신윤리에 대한 초등 교사들의 인식수준 분석과 개선 방향에 관한 연구

A Study on Recognition Level Analysis and Improvement Directions of Elementary School Teachers about Information Communication Ethics

  • 조윤희 (공주교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 하성권 (울산과학대학 컴퓨터정보학부) ;
  • 고병오 (공주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Cho, Yun-Hee (Dept. of Computer Science Education, Gongju National University of Education) ;
  • Ha, Seong-Kweon (Dept. of Computer & Information, Ulsan College) ;
  • Goh, Byung-Oh (Dept. of Computer Science Education, Gongju National University of Education)
  • 발행 : 2004.03.30

초록

본 연구는 학생들의 문제점을 가까이 접하고 있는 초등학교 현장 교사의 정보통신윤리 교육의 의식수준과 교육실태 분석을 통하여 정보통신윤리 교육의 활성화 방안을 제안하는데 목적이 있다. 즉, 정보통신 윤리 교육의 현황을 파악하고, 현재 실시되는 정보통신의 윤리 교육 상황에도 불구하고 발생되는 불건전한 정보의 유통, 게임 및 통신 중독, 정보의 오 남용 등의 역기능을 살펴본다. 한편, 미래를 이끌어 갈 아동의 교육을 책임지고 있는 학교현장의 교사를 대상으로 정보통신 윤리에 대한 의식수준을 조사한 후 이를 토대로 역기능을 줄이기 위한 학교에서의 정보통신 윤리교육 활성화 방안을 제안한다.

In this paper, We analysis actual condition of education about information communication ethics in elementary school and survey negative side effects of information communication ethics, such as, the circulation of unsound information, game addiction, the misuse and overuse of information. we survey recognition level of information communication ethics on the teachers who responsibles the education of the elementary school students and make some suggestions to develope education of information communication ethics based on research results.

키워드