Journal of The Korean Association of Information Education (정보교육학회논문지)
- Volume 8 Issue 1
- /
- Pages.15-23
- /
- 2004
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
A Study on the Improvement and Analysis of the Teacher's Distance Learning Management System
교원 원격 연수 시스템 분석을 통한 원격 연수 활성화 방안에 관한 연구
- Jeong, Young-Sik (The Center for Lifelong Education, Korea Educational Development Institute)
- 정영식 (한국교육개발원 평생교육센터)
- Published : 2004.03.30
Abstract
In this study, we analyzed the login frequencies and the learner's results of an examination related in the teacher's information distance learning. The results of analysis are as follows. First, most of learners connected to the learning system in school at office hours. And the login frequencies on Sunday are high remarkably in test pole. Seconds, the on-line assessment and the ratio of completion is high the learner who participation with a fellow worker than the learner who not so. But because of the low allotment of marks about on-line estimation, it hardly influence in the last results. Third, the ratio allotment of marks about on-line estimation is suitable
본 연구에서는 인터넷을 이용한 교원 정보화 원격 연수 시스템의 로그 정보를 분석하고, 연수자의 성적을 분석하였다. 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 연수자의 대부분이 근무 시간대에 학교에서 접속하며, 시험 주간에는 일요일의 접속 회수가 현저하게 높게 나타났다. 둘째, 동료 교사와 함께 참여한 연수자는 그렇지 않은 연수자보다 온라인 평가의 성적과 이수율이 높게 나타났다. 그러나 온라인 평가 성적에 대한 낮은 배점으로 최종 성적에는 영향을 미치지 못하였다. 셋째, 온라인 평가의 배점 비율은