초등 정보과학영재들의 정보화 역기능 실태와 개선방안

A Study on the Status of Information Dysfunction and Improvement Plan of Gifted Elementary School Students in Information Science

  • Ryu, Keun-Seong (Yunpyung Elementary School) ;
  • Lee, Ae-Jung (Dept. of Computer Info. System, Hanyang Women's College) ;
  • Lee, Jae-Ho (Dept. of Computer Education, Gyeongin National University of Education)
  • 발행 : 2004.06.30

초록

컴퓨터와 정보통신 기술은 하루가 다르게 발달하고 있지만, 지식기반사회를 살아가는 데 필요한 시대정신은 갖추지 못하여 이로 인한 부정적인 현상은 점점 그 심각성을 더해가고 있다. 최근 교육기관과 사회공공 기관에서 역기능의 심각성을 인식하고 정보통신윤리교육을 실시하고 있지는 하지만, 지식기반사회에서 국가적으로 매우 중요한 인재인 정보과학영재들에 대한 체계적인 정보통신윤리교육은 미미한 상태이다. 교육은 대상자의 수준에 맞게 이루어져야 효과적이다. 따라서 정보과학영재들에게는 그들에게 맞는 정보통신윤리교육이 필요할 것이다. 이와 같은 문제점을 인식하여 본 논문에서는 초등 정보과학영재들의 인터넷 이용실태를 분석한 후 초등 정보과학영재들을 위한 정보통신윤리교육방안을 제시하였다.

Although communication technologies are developing day by day, moral and ethical attitude in using the technologies do not come up with thier development. Because of this, the negative side of development is getting worse. Recently, educational and social institutes are recoginizing the depth of the negative effects of development and are trying to teach communication etiquettes and ethics. However, a systemic education of communication ethics for the gifted students in the information technology field is absent. Education should be done appropriately according to the levels of its recipeints. Thus, it would be necessary that education of commuication ethics be performed suitable for the gifted students. In this paper, We analyze the actual state of Internet usage of the gifted students of elementary school and also to present a plan for teaching the ethics of communications to those students.

키워드