창의성 신장을 위한 컴퓨터 교과 지도 방안

A Study of Teaching Method in Computer Instruction for Developing Creativity

  • 김현배 (부산교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 박영임 (부산교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Hyun-Bae (Busan National University of Education Dept. of Computer Education) ;
  • Pak, Yeong-Im (Busan National University of Education Dept. of Computer Education)
  • 발행 : 2004.12.30

초록

초등학교에서 컴퓨터교육은 교육과정상 주당 1시간씩 필수적으로 가르치도록 되어있다. 그런데, 컴퓨터 교육은 마땅한 교육과정이 잘 마련되어있지 못하다보니, 현장에서 교사들이 학생들에게 컴퓨터 교육을 수행할 때에 많은 애로를 겪고 있다. 교과교육 연구의 활성화를 위하여 부산교육대학교와 부산광역시가 공동으로 후원하는 교과교육 연구 발표회를 개최하였다. 여기에서 발표된 컴퓨터 교과 지도 방안을 소개하고, 연구 발표 후 컴퓨터과 교과 협의회 시간에 제기된 내용을 정리한다.

Developing creativity has been an important area in educational contexts. In recent years, computer and network technology has made it possible to include a system in the area of creativity education. In this study, a teaching method of computer education is introduced. The primary purpose of this study is to plan a teaching method for developing creativity in computer instruction.

키워드