중국의 이공계 강세 현상에 대한 고찰

How Science-Engineering Graduates Become so Powerful Elites in China?

  • 발행 : 2004.12.01

초록

이 논문은 최근 한국사회에서 큰 관심의 대상으로 떠오른 중국의 이공계 강세 현상의 내용과 그 배경을 살펴본다. 지금까지 언론과 과학기술계를 중심으로 한 중국의 이공계 강세 현상에 대한 논의는 그 원인과 과정에 대한 논의는 도외시 한 채 결과적인 현상에만 주목하여 중국을 부러움의 대상으로 부각시켜왔다. 그러나 이 논문은 중국의 이공계 강세현상은 사회주의 국가건설과 문화혁명이라는 중국의 독특한 역사적 경험을 통해 형성된 것임을 보여준다. 사회주의 교육개혁이 중국사회에 인문사회교육은 무용지물이라는 인식을 심어주었다면 문화 대혁명은 한 걸음 더 나아가 인문사회계열의 학문을 공부하는 것이 정치적으로 위험하다는 인식을 확산시키는 계기가 되었다. 따라서 중국의 이공계 강세 현상은 매우 극단적인 정치적인 결정에 의해 형성된 기형적인 현상으로 정치에 의해 강요된 학문의 위계질서를 반영하고 있는 것이다. 또한 이공계 출신의 고위 공직자 비중이 높은 것도 이들이 대학에서 인문사회교육을 충실히 받았거나 이공계 졸업자에 대한 정책적 우대 때문이라기보다는 중국의 정치체제 특히 중국공산당의 독특한 인사제도를 통해 이루어진 것이다. 이러한 배경에 대한 이해 없이 결과적인 현상에만 주목하며 중국의 예와 한국의 예를 비교하는 것은 이공계 위기문제의 원인과 해결책에 대한 진단에 큰 오류를 가져올 수 있다는 점에서 주의를 요한다.

Korean scientific community has recently argued that, in order to attract talented young people to the science and engineering fields, more ranking positions in the governmental office should be filled in by science and engineering majors. In this context, a special attention has been paid to the Chinese case where science and engineering majors have taken the highest places in Chinese political hierarchy. This paper examines historical and social background of the salience of science and engineering fields in modem China. A closer examination shows that the salience of science and engineering fields was resulted by the distinct historical experiences of China-the socialist reform of higher education system and Cultural Revolution. The former shaped the social conviction that humanities and social sciences are less useful than science and engineering fields. The latter even spread the idea that majoring in humanities or social sciences run the risk of political oppressions. Thus, the salience of science and engineering in China is a social phenomenon reflecting an academic hierarchy forced by the radical politics of modem China. Also, the higher proportion of science and engineering majors in the raking governmental officers has been resulted by a unique Chinese political system, in particular the personnel management system of the Chinese Communist Party that emphasizes practical experiences after college graduation. The comparison of the social position of science and engineering majors in China and Korea without taking account of such historical and social background may therefore mislead our understanding of the cause of and counterplan to the decreasing popularity of science and engineering fields in Korean universities.

키워드