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고효율 갠트리 크레인용 컨베이어 프레임의 구조설계에 관한 연구

A Study on Structural Design of Conveyor Frame for High Efficiency Gantry Crane

  • 이성욱 (동아대학교 기계공학과 대학원) ;
  • 심재준 (동아대학교 기계공학과 대학원) ;
  • 한동섭 (동아대학교 기계공학과 대학원) ;
  • 박종서 (동아대학교 기계공학과 대학원) ;
  • 한근조 (동아대학교 기계공학과) ;
  • 이권순 (동아대학교 전기전자컴퓨터공학부) ;
  • 김태형 (경남정보대학 기계자동차산업학부)
  • Lee S.W (Gradunte school of Dong-A University) ;
  • Shim J.J (Gradunte school of Dong-A University) ;
  • Han D.S (Gradunte school of Dong-A University) ;
  • Park J.S (Gradunte school of Dong-A University) ;
  • Han G.J (Department of Mechanical Engineering, Dong-A University) ;
  • Lee K.S (Division of Electrical, Electronics and Computer Engineering, Dong-A University) ;
  • Kim T.H (Department of Mechanical Engineering, Kyungnam College of Information & Technology)
  • 발행 : 2004.12.01

초록

본 연구에서는 컨테이너의 하역작업 시간을 단축함으로써 항만 하역 능률을 향상시킬 수 있는 고효율 갠트리 크레인의 필수 구조인 컨베이어 프레임의 구조선계를 수행하였다. 이것은 작업시 프레임 상부에 얹혀지는 컨테이너의 중량과 컨베이어 프레임의 자중으로 인하여 굽혀지게 되므로 본 연구에서는 프레임의 굽힘응력과 처짐이 설정값을 만족하면서 자체의 중량을 최소화할 수 있도록 ANSYS를 이용한 치수 최적화를 통하여 프레임의 두께를 설계하였다.

In this study the structural design of conveyor frame was carried out for the high efficiency gantry crane which can improve the productivity of the container transportation work by reducing cycle time. When the gantry crane was operated, the conveyor frame was deflected largely by its deadload and the total weight of containers placed on it. Therefore thicknesses of conveyor frame to minimize its deadload were designed by the size optimization using ANSYS program as the bending stress and the deflection cf frame due to this simulation satisfied their required values.

키워드

참고문헌

  1. 양창호, 김창곤, 최용석, 최종희, 최상희, 이주호(2002):초대형 컨테이너선 운항에 대비한 항만하역시스템 기술개발전략 연구, 한국해양수산개발원
  2. 김경한, 이영진, 이진우, 이권순(2000):고효율 갠트리 크레인 설계 및 성능분석, 한국항만학회지, 제14권, 제4호, pp.395-406
  3. 해양수산부(2000):항만시설장비검사기준
  4. 홍도관, 최석창, 한근조, 안찬우(2001):천장크레인 거더의 최적설계에 관한 연구, 한국항만학회지, 제15권, 제2호, pp.183-189
  5. ANSYS Inc.(1992):ANSYS User's Manual