The study of Assessment Tool as an Outcomes Achievement: Part 1 Focus Group

학습 성과 달성을 위한 평가도구 연구: part 1 초점그룹

  • Published : 2004.12.01

Abstract

The 'focus group' is a well established methodology to evaluate the characters and features of the mother group qualitatively. In outcomes based engineering education, it is a key issue to select a proper tool for evaluating the achievement of outcomes. Based on understanding of the method. A 'focus group' was introduced to evaluate the outcomes qualitatively in the engineering education. The issues in the procedure, implementation and analysis were studied. The guide manual for specific outcomes (life-long learning, contemporary issue, cooperation world-widely) was also suggested.

이미 여러 분야에서 모집단의 실향에 대한 질적 평가 방법 중 우수하다고 정립이 된 조사기법인 '초점그룹(focus group)'을 공학교육의 학습 성과의 성취도 평가에 이용하려면, 본 기법에 대한 정확한 이해를 바탕으로 우리 교육 실정과 공학 교육의 특징을 살펴 적용하여야 한다. 본 연구는 '초점그룹'에 대한 소개와 함께, 공학 교육의 학습 성과 평가에 활용할 때 제기될 수 있는 문제점들을 파악하고 대안을 제시함으로서, 학습 성과 평가의 새로운 기법으로써 '초점그룹'을 활용하고자 하였다. 조사 기획, 실행, 분석 단계에서 일어날 수 있는 문제점들을 정리하고 가능한 해결 방안에 대해 연구하였다. 실제 공학교육에 적용을 위한 실행에 이용할 수 있도록 조사 지침서의 간단한 예도 연구 제시하였다.

Keywords

References

  1. 토머스 그린바움, 저 이광숙 역(2001) 포커스그룹 리서치. 커뮤니케이션북스
  2. 신경림, 장연집, 김영경, 이금재, 최명민, 김혜영, 김옥현, 김영혜 공역(2004). 질적연구방법 포커스그룹. 현문사
  3. Krueger, R. A. (1988). Focus Group Interviewing: A Practical Guide for Applied Research, 2nd Ed. St. Paul. MN. Richard A. Krueger
  4. Rogers, G. (2003). Outcomes-Based program Assessment. ABET faculty workshop 자료집 ABET Faculty Workshop in Korea for Emerging Accreditation Systems and for Outcomes and Assessment, November 18~20. 2003
  5. 김성재, 김후자, 이경자, 이선옥 공저 (2000). 포커스 그룹 연구방법. 현문사