Abstract
This study is for the analysis on the basic engineering education for enhancing the quality of engineers at a local engineering school. Negative appraisal for the engineering education by industry, the decrease on the number of students applying for the colleges of engineering, the changes on the high school education make the engineering schools forced to improve the basic engineering education. For the starting point for the study, we have surveyed on the current engineering education by asking questions to professors, students and alumni of Hongik College of Science and Technology. Analyzing the survey results and considering the needs by industry, we have set the basic educational philosophy as educating practical engineers and have decided the goals of basic engineering education as changing to student oriented education, enhancing the field adaptation capability, improving the problem solving ability and introducing engineering design courses.
본 논문은 지방에 소재하고 있는 지역 공과대학의 공학소양교육에 대해 연구한 것이다. 기업의 대학교육에 대한 평가, 대학 및 이공계 지원 학생수의 감소, 고등학교 교과과정의 변화 등 공학교육 전반에 대한 환경 변화에 대응하여, 기초과학, 전산 및 교양 등 공학소양교육에 대한 개선 방안을 모색하기 위해, 현재 진행되고 있는 홍익대학교 과학기술대학의 공학소양교육에 대해 분석해 본 것이다. 이를 위하여 본 대학의 교수, 재학생 및 졸업생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문조사 결과와 기업의 공학교육에 대한 요구사항을 분석하여 공학소양교육 개선에 대한 기본 방향을 설정하였다. 즉, 수요자 중심 교육, 산업현장 적응력 제고, 문제 해결 능력 강화 및 공학 설계 능력 배양을 개선된 공학소양교육의 기본 방향으로 정립하였다.