Abstract
To keep pace with rapidly changing social and technological trends, the Department of Mechanical and System Design Engineering at Hongik University is in the process of updating teaching materials and learning methodologies while evaluating/revising our existing curriculum. In order to be better apprised of the employment needs and student aspirations, we have conducted three separate but related surveys by targeting experienced professionals and managers, alumni working in industries as practising engineers, and our current students. The surveys have furnished us with valuable insights that, we hope, will lead to a new curriculum and learning methods more in tune with needs of our students as well as their future employers. Among other findings, the analysis of the survey responses points towards expansion of integrated laboratory and design experiences, cultivation of improved written and oral communication capabilities involving individual and team efforts, and development of interdisciplinary courses encompassing related fields of engineering as well as emerging fields such as nano and information technologies.
최근 홍익대학교 기계 시스템디자인공학과에서는 급변하는 시대 조류에 부응하도록 교과목 체계를 검증하고, 신규 교과목, 교수-학습 방법 및 교과과정을 개발하며, 산업체에서 필요로 하는 기술 인력을 양성하기 위해 전문가, 졸업생 및 재학생을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 이 설문조사에 근거하여 산업체 중역과 현장 실무자가 필요로 하는 인재를 양성하는 동시에 재학생들의 요구도 충족할 수 있는 신규 교과목과 교수-학습 방법을 개발하고 적합한 교과목 체계를 검증하고자 한다. 재학생, 졸업생 및 전문가를 대상으로 한 설문조사를 분석한 결과, 신규 교과목 및 교수-학습 방법은 다양한 실습 경험 기회를 제공하고 언어 소통 능력을 교육하며 첨단/연계분야에 적합한 학과목을 개설함으로써 산업체에서 요구하는 인재를 양성하고, 재학생에게는 동기를 부여할 수 있는 방향으로 개발되어야 할 것으로 나타났다.