A Study on the Planning of High School for the Lifelong Education

평생교육을 고려한 고등학교 시설의 공간배치 계획에 관한 연구

  • 이재림 (서울특별시교육청 교육시설과)
  • Published : 2004.11.30

Abstract

The future society, a knowledge and information society and at the same time a lifelong learning society, may be defined as the society that will embody the concept of human nature to help all the members of the society live together. The conclusions on the analysis of the types of classrooms $vis-\grave{a}-vis$ the special skills and aptitude training for students, lifelong education programs, and direction of spaces with free access after school hours are as follows : The spaces for school facilities in each domain are elaborated in Table 5. and Table 6. For spaces for special skills, aptitude programs, and lifelong education programs, there are general lecture rooms, special classrooms, and arts and physical fitness classrooms since most of the educational programs consist of culture, jobs, and hobby-related activities. Spaces are divided further into those exclusively for specific subjects and those for common use that can be utilized after school hours. They are presented in Table 8. Based on the conclusion with respect to the laying out of spaces in regular high schools, exclusive spaces for each subject and spaces for common use after school hours should be separately arranged.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부, 정보화 촉진 기본계획('02-'06)
  2. 김경호, 교과별 주당 수업시수에 의한 학급규모별 교과교실산정방안, 대한건축학회 논문집 Vol.17 No.7, 2001., 2001
  3. 김상본, 선택교과제의 도입에 따른 일반계 고학교의 분류프랜에 관한 연구, 일본구주대학 대학원 박사학위논문, 1996
  4. 김영애$\Doteq$박양주, 지식정보사회에서의 미래학교 구상, 한국교육학술정보원, 2000
  5. 박윤금, 기존 초등학교의 공간재구조화계획에 관한 연구, 부산대학교 대학원 박사학위논문, 1998
  6. 서울시교육청, 제7차 교육과정의 이해, 2000년 동계 연수자료, 2000
  7. 오덕성 외 2인, 제7차 교육과정 대비 학교시설모형개발 연구, 교육인적자원부, 2001.11
  8. 일본이시야시 교육위원회, 미야가와 초등학교 교사동 정비의 기본, 2002
  9. 長倉康彦, 외국어 교육을 위한 시설$\Doteq$환경계획, 일본 문부성, 2001(역자 김경호)
  10. 조진일, 초등학교에서의 평생교육을 고려한 건축계획에 관한 연구, 건국대학교 대학원 박사 학위논문, 2002
  11. 허운나 외, 정보시대와 미국의 교육혁명, 서울: 교육과학사. 1999