The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 7 Issue 1
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- Pages.1-13
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- 2004
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- 1598-5016(pISSN)
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- 2733-9785(eISSN)
Analysis on the Actual Condition of Information Communication Ethics of Students
초·중등 학생의 정보통신 윤리 실태 분석
- 안성훈 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
- Received : 2003.12.04
- Accepted : 2004.01.15
- Published : 2004.01.30
Abstract
The number of people using the information communication have being rapidly increased owing to promote a national information policy. The rate of teenager using the information communication are over 90 percent. We can communicate quickly and easily owing to the rapid increment of the information communication. But there are adverse effects because of the rapid increment of the information communication. Specially, teenagers have been quickly influenced by the adverse effects. We must consider a counterplan for the adverse effects. Therefore, in this paper, I will survey the present status of ethics education for information communication which have been taught in school and the actual condition using information communication of teenagers. And I will analyze the connection of them. In addition, I will propose the desirable direction of ethics education for information communication.
국가 정보화 정책이 중점 추진되면서 1990년대 중반 이후 정보통신 이용자수가 급격히 증가하고 있으며, 10대 청소년 계층의 90%이상은 일상생활에서 정보통신을 이용하고 있는 것으로 나타났다. 정보통신 이용의 급격한 증가는 우리 사회를 의사소통이 신속하고 편리한 커뮤니케이션의 장으로 변모시켜 사회 각 분야의 생산성과 효율성을 높여주고 있다. 그러나 그에 따른 각종 역기능도 심각하게 나타나고 있어 사회 문제로 대두되고 있다. 특히 10대 청소년 계층이 그 역기능에 가장 심각하게 노출되어 있는 것으로 나타나 대책마련이 시급하다. 따라서 본 연구에서는 초 중등학교에서 실시되고 있는 정보통신 윤리교육의 현황을 파악해 보고 학생들의 정보통신 이용 실태와 비교 분석함으로써 보다 현실적이고 효과적인 정보통신 윤리교육의 방향을 탐색하고자 한다.