The Journal of Korean Association of Computer Education (컴퓨터교육학회논문지)
- Volume 7 Issue 3
- /
- Pages.101-110
- /
- 2004
- /
- 1598-5016(pISSN)
- /
- 2733-9785(eISSN)
Teaching-Learning Model Using ICT for Enhancing 'Ability to Put Information Literacy into Practice'
정보 활용의 실천력을 향상시키는 ICT 활용 교수-학습 모형
- Received : 2004.03.25
- Accepted : 2004.05.19
- Published : 2004.05.31
Abstract
The present instruction using ICT has a problem that it inclines toward instructing the simple technique of information or communication technology. In this paper, to cope with this problem, we propose a new Teaching-Learning model using ICT. The previous teaching-learning models using ICT are investigated and analyzed. Then, the criteria for evaluating the ability to put information literacy into practice are evenly reflected in the proposed model, is evenly reflected. The result of experiment reveals that the proposed model enhances the ability to put information literacy into practice on 5 items of 6 qualitative evaluation criteria.
현재의 ICT 활용 교육은 소양 교육에 초점을 두고 단순히 정보통신의 기능을 습득하는 기술적인 면에 치우치는 문제점을 가지고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 문제점을 해결한 ICT 활용 교수-학습 모형을 제안한다. 제안된 모형은 기존의 교수-학습 유형별 ICT 활용 모형들에 대해 정보활용의 실천력을 조사하고 분석한 다음, 이를 평가할 수 있는 질적 기준이 교수-학습 모형에 균형있게 반영되도록 하였다. 적용 결과, 정보 활용의 실천력을 질적으로 평가해 주는 6개 항목 중 5개 항목에서 유의미한 향상이 있음을 보였다.