Effective Strategies for Teaching a Web-based Programming Course

웹 기반 프로그래밍 과목의 효과적인 강의 전략

  • 이충기 (명지대학교 컴퓨터소프트웨어학과) ;
  • 홍석원 (명지대학교 컴퓨터소프트웨어학과)
  • Received : 2004.02.26
  • Accepted : 2004.04.16
  • Published : 2004.05.31

Abstract

The demand for learning programming anywhere at a low cost at any time is increasing. Accordingly, there have been a great number of web-based programming courses. Generally, teaching Web-based programming classes is very challenging. Thus effective methods for teaching these courses should be researched. Based on several years of experiences in teaching a Web-based programming course as well as the related literature, this paper presents its effective teaching strategies. First, some design strategies of its course contents for developing programming skills are proposed, considering the characteristics of programming courses as well as potential learners. Next, its effective assessment and class management strategies are proposed. Finally, we evaluate the results of student grades and operation of a Web-based programming course offered most recently using proposed strategies. They demonstrate that we can enhance learning effects of the course.

언제 어디서나 적은 비용으로 프로그래밍을 배우고자 하는 수요가 늘어남에 따라 웹 기반의 프로그래밍 강의가 많이 이루어지고 있다. 일반적으로 웹 기반으로 프로그래밍을 가르치는 것은 매우 어렵다. 따라서 이 강의를 효과적으로 가르치기 위한 방법들에 대한 연구가 필요하다. 본 논문은 관련 문헌들과 수년 간에 걸쳐 웹 기반으로 프로그래밍 과목을 가르친 경험에 기초하여 효과적인 웹 기반의 프로그래밍 강의 전략을 제시한다. 먼저 프로그래밍 교과목의 특성과 학습자들의 특징을 고려하고 프로그래밍 능력을 개발하기 위한 교안 설계 전략을 제시한다. 다음으로 그 과목의 효과적인 평가 및 운영 전략을 제시한다. 마지막으로 제안된 전략들에 따라 진행된 최근 강의의 성적 평가와 운영 결과를 분석한다. 이는 웹 기반 강의의 교육 효과를 높일 수 있음을 보여 준다.

Keywords