Meta-data Element Definition and XML DTD Design for the Educational Use of Multimedia Data

멀티미디어 자료의 교육적 활용을 위한 메타데이터 요소 정의 및 XML DTD 설계

  • Received : 2004.06.03
  • Accepted : 2004.07.19
  • Published : 2004.07.30

Abstract

In the latest school spot, practical use about web based multimedia is increasing very greatly. Accordingly, various meta-data element definition to search multimedia data easy is appearing but international standard is presented as the main-stream. Opinion of domestic spot teachers is hardly reflected. Hereupon, in this study, wish to searches multimedia data that is included inside web page reflecting opinion of domestic spot teachers efficiently, defines meta-data element and designs XML DTD for actuality practical use. This study finding sees that can raise public ownership and practical use of multimedia data.

최근 학교 현장에서는 웹 기반의 멀티미디어 자료에 대한 활용이 매우 크게 증가하고 있다. 이에 따라 멀티미디어 자료를 수월하게 검색하기 위한 다양한 메타데이터 요소 정의가 등장하고 있으나 국제 표준을 중심으로 제시되고, 국내 현장 교사들의 의견은 거의 반영되지 않고 있다. 이에 본 연구에서는 국내 현장 교사들의 의견을 반영하여 웹 페이지 안에 포함되어 있는 멀티미디어 자료들을 효율적으로 검색, 관리할 수 있는 메타데이터 요소를 정의하고 실제 활용을 위한 XML DTD를 제시하고자 한다. 본 연구 결과는 멀티미디어 자료의 공유 및 활용을 높이는데 사용될 수 있다.

Keywords